TRANSFORMACIÓ URBANA
Crònica 24/03/2011

Les Arenes obre com a complex d'oci després de vuit anys

Després de vuit anys d'incerteses i de deixar la façana levitant, el macroprojecte de reforma de l'antiga plaça de toros de Les Arenes obrirà demà les portes al públic transformada en un gran complex d'oci.

Maria Ortega
4 min
Dels toros al comerç La reforma de Les Arenes combina la façana de la plaça de toros amb elements de nova creació, com la gran cúpula que presideix l'edifici.

Barcelona.Va viure el seu últim espectacle taurí el 1977 i després van venir anys d'incerteses. Vuit anys d'obres amb un període especialment confús de nou mesos amb les màquines parades per les dificultats econòmiques de Sacresa, la primera promotora (de la família Sanahuja), que va acabar passant el relleu a Metrovacesa. El 2011, i 200 milions d'euros després -70 assumits en segona instància per Metrovacesa-, l'antiga plaça de toros de Les Arenes de Barcelona veu de forma definitiva llum al final del túnel.

Demà es presentarà al públic ja transformada en un gran complex d'oci. Abans, però, l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu -en plena època d'inauguracions- celebrarà l'obertura oficial del complex aquest vespre. Per arribar a temps, els operaris treballaven ahir a contrarellotge per aconseguir que si més no les tres plantes que acullen la part comercial estiguessin enllestides aquest matí. Corredisses d'última hora, doncs, per arribar a l'hora a la presentació pública d'un centre que es caracteritzarà per les petites superfícies comercials -Inditex, el grup de Zara o Pull and Bear, entre d'altres, no hi serà perquè per fer cabre totes les seves marques calien entre 3.000 i 4.000 metres quadrats-, amb grans excepcions, com un centre de la Fnac de 2.000 metres quadrats i un supermercat de la cadena Mercadona d'uns 1.300 metres quadrats. En total, 116 establiments, dels quals, a dia d'avui, només en queden set per assignar. La resta, entre els quals destaca una botiga Nespresso i marques habituals com Desigual o Mango, obriran demà. Totes s'afanyaven ahir, encara amb els espais centrals mig empantanegats, a omplir de material els seus expositors.

Les noves instal·lacions de Les Arenes són sis plantes d'oferta lúdica i comercial que tenen com a principals trets identitaris el manteniment de la façana original -construïda l'any 1900 per August Font i Carreras-, l'estructura d'anelles -forçada per la forma de la plaça de toros-, una gran pista de fúting que fa la volta exterior a l'edifici, un centre esportiu de Metropolitan amb vistes a la ciutat, el Museu del Rock, dotze sales de cinema gestionades pel grup Balañá o la cúpula de fusta laminada més gran de l'Estat (amb 27 metres d'alçada i 90 de diàmetre). Aquesta cobertura moderna i de colors vermells i blancs serveix de contrast amb l'estructura d'estil neomomudèjar original, que durant les primeres fases de les obres es va deixar en suspensió per retirar tota la terra necessària per fer-hi cabre la planta comercial subterrània i les quatre plantes de pàrquing, amb capacitat per a 1.250 cotxes i 500 motos.

Contrast d'estils

Des de l'interior de l'edifici reformat ara es pot contemplar la vista de la ciutat a través dels arcs de l'antiga estructura, i les escales i passadissos exteriors també permeten un passeig curiós entre la façana de principis del segle XX i el nou edifici, plenament del XXI, que ha impulsat la promotora Metrovacesa i que ha dissenyat Richard Rogers -pare, entre d'altres, d'edificis com el Centre Pompidou de París- en col·laboració amb els catalans Alonso Balaguer Arquitectos Asociados, amb qui ja van firmar conjuntament projectes com el de l'Hotel Hesperia Tower.

Estructura en anelles

El complex s'estructura al voltant d'una gran plaça interior creuada només per les escales mecàniques i amb el gris com a to dominant, contrastat, això sí, pel groc dels pilars i el rosat de determinades parets i terres. La planta baixa i les que li queden immediatament a sobre i a sota acullen la part comercial. A la -1 hi ha dos dels espais que més expectatives han generat: la Fnac i el Mercadona. A la planta 3, amb el doble d'alçada, hi ha les dotze sales de cinema del grup Balañá. Alguna de les sales obrirà segur divendres, però el director de Metrovacesa, José Luis Martínez, ja avançava ahir a aquest diari que les sales "aniran estant operatives de manera progressiva en els pròxims deu dies".

A la quarta planta hi comparteixen protagonisme les instal·lacions esportives del grup Metropolitan i el Museu del Rock impulsat per Jordi Tardà. L'espai esportiu, que té com a gran distintiu la pista d'atletisme externa, obrirà demà només la recepció per començar a tramitar les inscricpcions -ja n'hi ha 2.000 abans d'engegar la campanya publicitària i d'obrir portes-. La part anomenada seca, és a dir la sala de fitness (de 700 metres quadrats), la de màquines i l'espai polivalent d'activitats, entre d'altres, estarà acabat d'aquí dues o tres setmanes. Trigarà una mica més el gran spa , també de 700 metres quadrats, amb banys turcs, diferents piscines i zones de relax.

Segons el director general del grup Metropolitan és "un lloc espectacular, perquè permet fer exercici amb vistes a Montjuïc i a Collserola a través d'una paret feta totalment de vidre i en un espai diàfan, sense columnes". Un dels secrets més ben guardats de l'edifici és el del Museu del Rock, que viurà la seva pròpia inauguració la setmana que ve, tot i que des de demà ja serà visitable. La part més alta del nou complex de Les Arenes està presidida per la gran cúpula Barcelona, amb 2.600 metres quadrats hàbils, que Metrovacesa ha llogat per als pròxims vint anys a la societat formada pel grup Flaqué i la promotora immobiliària Eurocasa per a l'organització d'esdeveniments. Ja hi ha contractades 150 dates. També a la part més alta hi haurà els set restaurants previstos, dels quals demà només obrirà el Rossopomodoro i, a curt termini, el japonès Watatsumi.

stats