TURISME
Crònica 03/01/2012

L'hotel flotant paga des del 2006 per ser a BCN

Amb cinc anys de retard, l'hotel flotant Sunborn ha d'arribar a BCN a l'abril. Els impulsors del projecte, però, paguen el 10% del cànon per ocupar l'espai des del 2006. Això equival a 240.000 euros.

Maria Ortega
3 min
Imatge simulada del vaixell-hotel de cinc estrelles que ha d'arribar al Fòrum.

BARCELONAConstruir el vaixell ha costat prop de 150 milions d'euros i, en comparació, semblen insignificants els 240.000 que els seus impulsors ja han abonat en concepte de cànon per ocupar un espai al Port Fòrum de Sant Adrià del Besòs que, a la pràctica, encara no ocupen. La història del Sunborn Barcelona, l'hotel-vaixell de gran luxe que gestionarà la cadena Husa, és la cançó de l'enfadós. A mitjans del 2006 la finlandesa Sunborn es va adjudicar el concurs públic convocat per l'Ajuntament de Barcelona per impulsar l'hotel flotant que volien situar sota la placa fotovoltaica del Fòrum, amb la idea inicial de tenir-lo funcionant ja el 2007.

En aquell moment es va fixar que els responsables del projecte abonarien un cànon de 400.000 euros per l'ocupació de l'espai públic i, segons puntualitzen des de l'Ajuntament, es va negociar que fins que l'hotel no estigués obert, pagarien el 10% d'aquesta quantitat.

Una clàusula que, segons el PP, es va afegir a posteriori, ja que amb el plec de condicions inicial a la mà Sunborn hauria d'haver abonat el 100% del cànon des del 2008. I, per tant, la quantitat que ja hauria d'haver pagat s'eleva a un milió i mig d'euros -1,6 milions menys els 160.000 corresponents al 10% que han abonat des del 2008-. Al seu entendre, el consistori els ha "perdonat" aquesta quantitat amb "pròrrogues injustificades".

Amb retard

La crisi ha truncat els plans de Sunborn i, a principis del 2012, el gran vaixell -de set pisos, 140 metres d'eslora i 15.500 metres quadrats de superfície- encara s'està enllestint a les drassanes de la ciutat malaia de Lumut. En aquests sis anys, però, l'empresa ja ha invertit quasi un quart de milió d'euros en la reserva de l'espai. Un mal negoci que, segons la tinent d'alcalde d'Economia, Sònia Recasens, els ha servit per evitar qualsevol amenaça de sanció: Sunborn va tard però ha complert els termes econòmics de l'acord, segons han indicat fonts municipals.

Un dels serrells que quedava pendent de confirmar és el temps màxim que el vaixell podrà estar amarrat al Port Fòrum sense sortir-ne. La clàusula fixada estipulava que no hi podria estar més d'onze mesos consecutius, però a finals de novembre, en la presentació oficial del projecte -quan es va confirmar el mes d'abril com a data d'arribada del vaixell-, des d'Husa asseguraven que estaven en negociacions amb el consistori per eliminar aquest punt de l'acord. Una via que no ha prosperat, tal com concreten des de l'Ajuntament. Cada onze mesos, el vaixell haurà d'alliberar l'espai. I no podrà només canviar de port: haurà de sortir de les aigües de Barcelona.

Els responsables de la zona cinc estrelles d'Husa havien anunciat que el macrovaixell descartava sortir de creuer perquè es concebia com un element fix més de l'esplanada del Fòrum. La confirmació de la clàusula dels onze mesos, no obstant això, obre ara un nou escenari per al projecte.

Gran luxe

Es tracta d'un establiment de cinc estrelles que, com explicava Fernando Sánchez, director comercial i de màrqueting de la cadena Husa, el dia de la presentació del projecte, s'enfoca a "persones amb un alt poder adquisitiu". Passar una nit en una de les 180 habitacions de l'hotel no estarà a l'abast de qualsevol butxaca: costarà uns 300 euros. I, si s'escull alguna de les grans suites, la factura per nit superarà els 1.200 euros per cambra. Un dels grans atractius de l'hotel, a banda del fet d'estar en un vaixell, serà el restaurant amb visió panoràmica de Barcelona i del Mediterrani.

stats