Crònica 31/07/2011

R&R: a la cacera del vot més difícil

L'equip de campanya del candidat socialista treballa contra rellotge. L'entorn d'Alfredo P. Rubalcaba accelerarà aquest agost els preparatius. L'anunci de divendres obliga a avançar plans.

Joan Rusiñol
3 min
Pensant l'estratègia Els socialistes necessiten evidenciar que encara hi ha partit de cara al 20-N.

Madrid.De jove, Alfredo Pérez Rubalcaba tenia una samarreta de l'atleta canadenc Henry Jerome que deia You can do it . La va perdre i aquesta setmana, coincidint amb el seu aniversari, el grup de col·laboradors n'hi va regalar una que deia We can do it . Estan convençuts que, si treballen fent pinya, poden fer uns resultats prou dignes per aspirar a la secretaria general del PSOE i plantejar un programa per a llarg termini. Si no, hi haurà batalla interna. Molts dirigents tenen coll avall que les aspiracions polítiques de Carme Chacón continuen intactes.

Aquest mes d'agost servirà per redactar la ponència que es discutirà a la conferència política que el partit farà el primer cap de setmana d'octubre. Inclou quatre grans eixos: ocupació, nou model econòmic, reformes al sistema electoral i polítiques que afavoreixin la igualtat d'oportunitats. Això vol dir un debat intens perquè, segons la coordinadora de la conferència, l'exministra Cristina Narbona, el document no s'elabora "dins dels murs d'aquesta casa", en referència a la seu del madrileny carrer de Ferraz.

Lluny dels grans debats

El comitè electoral, que en la pràctica ja ha assumit la direcció del dia a dia dels socialistes, té molt clar com vol plantejar la campanya. En un moment de crisi de l'alternativa socialdemòcrata, Rubalcaba ha reclamat defugir els grans eixos dels debat ideològic. No vol que la discussió se centri en etiquetes polítiques abstractes sinó que ha donat ordres als seus col·laboradors perquè provin de detectar els problemes específics de cada grup de ciutadans per mirar de donar-hi una solució concreta. És a dir, remeis a la carta per mirar de no prendre mal i salvar els mobles. La patacada de les autonòmiques i municipals del 22 de maig també va certificar el final del vot de la por a la dreta i va demostrar que els presumptes casos de corrupció que l'esquitxen no han passat factura al PP.

El candidat sap que les sigles PSOE travessen hores baixes i que el llegat de José Luis Rodríguez Zapatero no ven gens. En canvi, s'agafa a enquestes com la del CIS, que li dóna avantatge per sobre del candidat popular. A la majoria d'espanyols, Rubalcaba els transmet més confiança que Rajoy, i el veuen com un polític més eficaç, honest i dialogant. Per tant, tota l'estratègia comunicativa anirà enfocada a subratllar la figura individual del cap de cartell i, al mateix temps, a provar de mobilitzar un electorat socialista molt adormit amb una operació gairebé de microcirurgia política.

Fonts properes a Rubalcaba avisen que provaran d'eludir el cos a cos que buscarà l'oposició. L'objectiu és anar marcant l'agenda política i amb el seu estil, més proper a una classe d'universitat que a un míting de masses. De fet, de grans actes n'hi haurà ben pocs. El PSOE sap mot bé que l'oratòria és la gran virtut del presidenciable socialista i l'enfrontament televisat amb Mariano Rajoy els convé molt. Ara bé, ja avisen que no perdran temps i que "no pidolaran" cap cara a cara si els populars hi posen gaire pegues. Si el vol bé; si no, també.

De moment les enquestes internes estan lluny de la victòria i dels resultats del 2008. Frenar la majoria absoluta de Rajoy i no baixar dels 120-130 diputats suposaria, per al professor Rubalcaba, haver aprovat l'examen de novembre. Per aconseguir-ho està decidit a "forçar el vot racional". Que la gent sàpiga què vota i, sobretot, per què.

stats