TRANSPORT
Crònica 15/11/2011

La UE impulsa l'ús d'escàners corporals als aeroports

La Comissió Europea ha aprovat una norma europea que autoritza l'ús d'escàners corporals als aeroports de la UE. Són més eficaços per prevenir atemptats però ofereixen una imatge del cos nu.

Laia Forès
2 min

BRUSSEL·LESL'obligació de treure's el cinturó i la jaqueta per passar el control de seguretat als aeroports es podria acabar ben aviat. A canvi, els passatgers hauran de passar per un nou escàner que mostrarà una imatge del seu cos sencer com si estigués despullat. La Comissió Europea va anunciar ahir que ha aprovat la regulació comunitària que autoritza l'ús dels anomenats escàners corporals a tota la Unió Europea. Els dispositius, que ja s'utilitzen habitualment en aeroports com el de Heathrow (Londres) i Schiphol (Amsterdam), proporcionen una imatge del cos nu. Segons els experts, són els escàners més útils per prevenir atemptats terroristes.

Els escàners corporals van crear una certa alarma social i dures crítiques quan es van començar a utilitzar a Europa -pel tipus d'imatge que ofereix- fins al punt que alguns estats membres, com Espanya, van decidir no posar-los en funcionament fins que no hi hagués una norma europea. Altres països, com Alemanya i França, només els han posat en marxa en fase de proves.

Els millors detectors

L'executiu comunitari assegura que els escàners corporals, ara rebatejats per Brussel·les com a escàners de seguretat, són els més adients per detectar qualsevol objecte que serveixi per cometre un atemptat terrorista. "Els escàners de seguretat no són la panacea, però ofereixen una possibilitat real de reforçar la seguretat dels passatgers. Són una bona alternativa als actuals mètodes de control i són molt eficaços a l'hora de detectar objectes tan metàl·lics com no metàl·lics", va assegurar ahir el comissari de Transports Siim Kallas.

Si la seva eficàcia sembla que està comprovada, l'altra cara de la moneda és la falta de privacitat del passatger i els efectes sobre la salut de la nova tecnologia. Brussel·les considera que la nova legislació ofereix prou garanties, tot i que ahir la Comissió Europea no va poder confirmar si s'han fet estudis sobre els possibles efectes negatius dels dispositius sobre la salut de les persones.

Pel que fa a la protecció de la intimitat de l'usuari, la Comissió subratlla que la nova regulació inclou normes molt clares. Estarà prohibit, per exemple, guardar o imprimir la imatge del passatger, i el personal de seguretat que miri les imatges que proporcionen els escàners haurà d'estar en una sala diferent a la dels usuaris que passin per l'escàner corporal. El passatger també tindrà el dret de negar-se a passar per l'escàner, però s'haurà de sotmetre a un tipus de control alternatiu.

Fins ara no hi havia cap norma europea que regulés l'ús d'aquest tipus d'escàner i els estats membres que els utilitzaven en alguns aeroports ho feien emparant-se en la legislació estatal. La norma comunitària suposa un impuls per als nous dispositius perquè el més probable és que se'n generalitzi l'ús en els pròxims anys a tota la Unió Europea. Espanya, per exemple, podria aixecar el veto. No obstant això, segons Aena, encara és massa aviat per saber si els aeroports espanyols canviaran els actuals dispositius per escàners corporals.

stats