AEROLÍNIES
Crònica 20/11/2011

Els negocis dels nous propietaris de Spanair

Ignasi Pujol
3 min
Els negocis dels nous propietaris de Spanair

Volkswagen, Porsche, Harrods, Iberdrola, Barclays, Credit Suisse, J. Sainsbury... Aquestes són només algunes de les participacions empresarials de Qatar Investment Authority (QIA), el fons sobirà del petit estat del golf Pèrsic. Els accionistes de l'aerolínia Spanair negocien la venda del 49% de la companyia a Qatar Airways, controlada per la família reial qatariana a través de QIA.

Aquest fons sobirà, creat el 2003 pel xeic Hamad bin Khalifa al-Thani, màxim governant de Qatar, és el destinatari dels grans beneficis generats pel comerç de petroli i gas, el pilar de l'economia del país. Qatar, un dels dotze membres de la totpoderosa Organització de Productors i Exportadors de Petroli (OPEP), suma el 2,1% de les reserves de cru d'aquesta organització, que controla el 81,33% de les reserves mundials. Qatar va descobrir que tenia petroli el 1940 i actualment produeix 733.000 barrils diaris. El país exporta petroli per valor de 21.676 milions d'euros a l'any. Pel que fa al gas, Qatar en concentra un terç de les reserves mundials.

El país es va independitzar del Regne Unit el 1971 i des d'aleshores està governat per la família Al-Thani, que ha convocat les primeres eleccions legislatives de la història del país per al 2013 (tot i que el Parlament només té atribucions d'organisme assessor). Qatar ha donat suport a les revolucions de la Primavera Àrab i va ser el primer país àrab a reconèixer els rebels libis que combatien el règim de Muammar al-Gaddafi.

Un país petit i molt ric

Qatar té 1,7 milions d'habitants i ocupa una superfície d'11.437 quilòmetres quadrats (Catalunya té 31.895 km). El producte interior brut (PIB) del país és de 52.000 milions de dòlars (38.496 milions d'euros), enfront dels 8.000 milions de dòlars del 1995, i espera créixer un 10% anual durant els pròxims cinc anys, tot i que dependrà en bona part de l'evolució del preu de l'energia.

A través de QIA, Qatar ha protagonitzat durant els últims anys operacions corporatives sonades, com la compra dels grans magatzems londinencs Harrods, adquirits a Mohamed al-Fayed l'any passat per 1.500 milions de lliures (1.753 milions d'euros). QIA també controla al Regne Unit el 15% de la Borsa de Londres, el 25% de la cadena de supermercats J. Sainsbury, un 14,7% del complex financer Canary Wharf i el grup hospitalari Four Seasons Health Care. També posseeix una important extensió de sòl a Londres, a més d'hotels de luxe per tot Europa, com l'Excelsior Hotel Gallia de Milà.

Té interessos en el sector financer (participa a Barclays i Credit Suisse) i algunes de les principals inversions industrials són el 17% del fabricant d'automòbils Volkswagen i el 10% de Porsche. En la indústria de l'entreteniment controla els estudis cinematogràfics Miramax Films i una participació en el grup editor francès Lagardère. El fons sobirà qatarià és el propietari d'Al-Jazira, el mitjà de comunicació més influent del món àrab. A Espanya, QIA va adquirir l'any passat un 6,162% de l'elèctrica Iberdrola per 2.021 milions d'euros. La divisió immobiliària de QIA va comprar l'any passat la marina esportiva Port Tarraco, a Tarragona, per 64 milions.

En el marc d'una gira pel golf Pèrsic, el president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, va esgarrapar l'any passat el compromís de Qatar d'invertir 3.000 milions d'euros en empreses espanyoles, 300 dels quals havien d'anar a parar a les caixes d'estalvi.

El futbol és una de les passions de Qatar, que el 2022 acollirà el Mundial. A través de Qatar Foundation destinarà 165 milions d'euros al patrocini del Barça durant cinc temporades i mitja i recentment ha comprat els clubs París Saint-Germain (per 50 milions) i el Málaga (36 milions).

Qatar Airways i el nou aeroport de Doha, on la companyia traslladarà el seu hub (centre de connexió de vols), són dues de les inversions estrella de QIA. La companyia aèria, que aviat podria convertir-se en accionista de Spanair, va néixer el 1994 com una aerolínia d'ús privat per a la família reial. Actualment el govern controla el 50% de les accions i la resta correspon a inversors privats. Qatar Airways està preparant la seva sortida a borsa per al 2012. L'empresa, que té 13.000 empleats, va facturar 4.812 milions d'euros l'any passat i va registrar un benefici net de 170 milions. Amb una flota de 98 avions vola a un centenar de destinacions (té un vol diari al Prat i Madrid) i va registrar 16 milions de viatgers l'any passat.

Qatar Airways ha anunciat aquesta setmana una comanda de 55 avions a Airbus. La companyia té encarregats 200 avions per valor de 40.000 milions de dòlars (29.612 milions d'euros).

El nou aeroport de Doha tindrà una capacitat per a 50 milions de viatgers a l'any i requerirà una inversió de 10.700 milions d'euros només per a la primer fase, operativa el 2012. El 60% de la superfície de la instal·lació és en un terreny guanyat al mar.

stats