Crònica 03/10/2011

Joan Caball "La renda agrària ha caigut un 38% els últims 10 anys"

Queixa "Fa molts temps que patim una gestió continuista dels diferents governs, que no planten cara a la distribució" Conseqüència "El consumidor paga cada vegada més cara la cistella de la compra"

I.f.
2 min
"La renda agrària ha caigut un 38% els últims 10 anys"

Quins són, a dia d'avui, els principals maldecaps del sector agrícola i ramader?

El principal, la lluita contra els baixos preus imposats a la pagesia per la gran distribució. També exigim una reforma de la política agrària comuna (PAC) que sigui justa. Volem que inclogui mecanismes de mercat amb recursos per pal·liar les crisis de preus o de costos, perquè davant les reiterades crisis de preus que hem viscut, s'ha demostrat que no és efectiva. Però també reclamem, perquè són necessàries, mesures fiscals, estructurals i sectorials que donin suport a la pagesia professional de casa nostra.

La sensació és que fa anys que reclamen el mateix.

Sí. Fa molt temps que patim una gestió continuista dels diferents governs, tant catalans com estatals, que no planten cara a la gran distribució. S'incompleixen els compromisos acordats en el debat monogràfic que es va celebrar sobre el sector agrari al Parlament l'abril del 2010, a proposta d'Unió de Pagesos, respecte a la justícia i l'equitat en el comerç i la distribució dels productes agroalimentaris. El mateix president Artur Mas s'havia compromès a aplicar aquests acords. La renda agrària ha caigut a Catalunya un 38% els últims 10 anys, però ningú hi fa res.

La gran distribució i l'agroindústria en són els únics culpables?

La tendència natural de la gran distribució és aprofitar la seva situació d'oligopoli sobre el mercat per assolir el màxim marge possible. Les administracions haurien de fer d'àrbitre i fer complir la normativa existent en competència, consum i comerç sobre un mercat que no es caracteritza precisament per la lliure competència.

Si als pagesos se'ls paga cada vegada menys pels seus productes, per què això no ho nota el consumidor?

Les estratègies de venda de la gran distribució són cada vegada més complexes, i fan servir, per exemple, la llet o l'oli com a productes reclam per al consumidor final, mentre que ells apliquen marges comercials més alts a la resta de productes agraris que tenen a la venda. Finalment, el resultat de tot plegat és una cistella de la compra que el consumidor paga cada vegada més cara i que no repercuteix en absolut en el pagès ni en el ramader.

stats