LA PITJOR CONJUNTURA
Crònica 03/01/2012

La venda de cotxes torna al 1993

L'activitat del sector de l'automòbil disminueix un 17,7% a tot l'Estat, amb 808.059 matriculacions el 2011. Això suposa que el sector cau a nivells de vendes del 1993. Les patronals tornen a demanar ajuts.

Toni Garganté
2 min
ELS COTXES S'ACUMULEN FINS I TOT A LES FIRES D'OCASIÓ
 Els cotxes viatgen fins als concessionaris i els salons especialitzats del sector, però no es venen. Seat manté el  lideratge, amb un total de 73.524 unitats comercialitzades el 2011, però amb una pèrdua de matriculacions similar a la 
 De la resta del sector, que es va situar en el 17,7%, una xifra que suposa tornar al nivell existent el 1993.

BARCELONALa sagnia segueix. Ja fa tres anys seguits que les vendes de cotxes se situen per sota del milió d'unitats, molt lluny dels màxims d'1,6 milions de vehicles comercialitzats entre el 2004 i el 2007. Les dades de les patronals Anfac (fabricants) i Ganvam (venedors) són prou aclaridores i mostren que les matriculacions van caure el 2011 a tot l'Estat un 17,7%, fins als 808.059 turismes i vehicles totterreny. A Catalunya la situació fins i tot va ser pitjor, amb una davallada del 18,62% (119.793 vehicles).

Aquestes xifres suposen el segon any més dolent que es recorda des que hi ha estadístiques, ja que es torna als nivells del 1993, quan només es van matricular 792.500 cotxes. Segons el president de Ganvam, Juan Antonio Sánchez Torres, les raons d'aquest retrocés van ser la pròpia crisi i les dificultats per aconseguir finançament.

Per això les entregues de vehicles a tot l'Estat van punxar, i especialment en el segment de particulars, amb una caiguda del 33,6%. Això explica que el parc mòbil espanyol sigui un dels més envellits d'Europa. El canal d'empreses de lloguer va ser més actiu, amb 141.147 unitats adquirides, amb un increment del 4,3%, i si es considera el mes de desembre aïllat el retrocés va ser del 23,7%. El segment de flotes de vehicles d'empresa també va compatibilitzar xifres positives (+6,3%). Per tipus de models, les vendes de les berlines de luxe van créixer un 83,1%, tot i que el volum és petit (2.500 unitats).

Seat manté el liderat

La marca espanyola de Volkswagen, Seat, va mantenir el liderat a Espanya, després de matricular 73.524 vehicles, però amb una caiguda del 17,8%, semblant a la del sector. El segon classificat va ser la mateixa Volkswagen, amb 71.608 cotxes venuts, un 14,1% menys que el 2010. A la tercera plaça del podi hi va quedar Ford (64.928 unitats, amb un 16,6% de pèrdua). En quart lloc apareix Peugeot i en cinquè, Renault, que va aconseguir el premi de col·locar el cotxe més venut: el Megane. El Seat Ibiza va obtenir la segona plaça en vendes i el Citroën C4, la tercera.

450 milions menys en impostos

A més de l'envelliment dels cotxes que hi ha al carrer, la caiguda de les vendes també redueix els ingressos que reben l'Estat i les administracions autonòmiques en impostos. Tant Anfac com Ganvam van coincidir a xifrar aquesta disminució en 450 milions l'any passat.

Per cada 100.000 vehicles de demanda addicional en el segment de particulars es poden generar uns ingressos extres de 320 milions. Per aquesta raó, les patronals coincideixen a demanar un nou pla d'ajuts similar a l'últim (pla 2000E, vigent durant uns mesos del 2009), que consisteix a subvencionar la compra d'un vehicle nou en desballestar l'antic.

Previsions per al 2012

Les perspectives per a l'any que encetem no són gaire millors que les del 2011. Una tercera patronal de concessionaris, Faconauto, espera que l'any passat hagi estat l'any d'inflexió i hi hagi un repunt de les vendes.

En canvi, l'associació d'importadors, Aniacam, preveu més caigudes, tot i que més moderades, de l'ordre del 2%. Pel seu president, German López, els retrocessos seran més acusats fins al juny.

stats