Cultura 01/09/2011

Julio Manrique s'endú la seva tropa al Teatre Romea

La primera temporada de Julio Manrique com a director del Teatre Romea comptarà amb els seus actors i directors fetitxe. De les sis produccions en destaca un caramel: Qui té por de Virginia Woolf?

Laura Serra
2 min
Julio Manrique s'endú la seva tropa al Teatre Romea

Barcelona.Julio Manrique estava "com un flam" abans de pujar a l'escenari del Romea per primer cop en qualitat de director d'aquesta institució centenària, prenent el relleu als onze anys de mandat de Calixto Bieito. "És per posar-se nerviós. El Calixto té una trajectòria internacional impressionant. Però jo estic en un altre punt del camí i ho agafo amb tota l'honestedat i ganes de divertir-me", va dir ahir per rebaixar expectatives. Els èxits de les seves últimes obres li han deixat el llistó molt alt. Focus només li ha demanat "que el teatre mantingui la seva preeminència artística i que el Julio desenvolupi el seu talent amb la màxima llibertat... que dóna un pressupost", va dir, sincer, el president, Daniel Martínez.

Si s'ha de jutjar la programació que va presentar ahir Manrique, amb pocs espectacles però molt singular i suggerent, la seva empremta s'hi notarà. Dels sis muntatges previstos (a més del cicle de concerts), tres són produccions pròpies del Romea i totes són obres contemporànies amb un clar regust cinèfil. Els actors i directors que ha convidat són vells còmplices de la seva carrera i noms atractius per al gran públic.

Amb el primer espectacle, Llum de guàrdia (Ghostlight) , que s'estrenarà dimarts que ve, Manrique vol marcar una línia teatral clara. És una obra de creació col·lectiva, ideada per ell mateix amb la seva companyia d'actors habitual i el dramaturg Sergi Pompermayer. El fantasma de Xirgu, que corre pel Romea, serveix d'excusa per parlar de les pors que paralitzen els humans, de teatre dins el teatre i del treball en equip. Manrique dirigirà una obra cada any dels tres que té contacte al Romea, i no deixarà d'actuar.

L'únic espectacle "extracomunitari" que ha fitxat aquesta temporada -tot i que Manrique promet que estarà obert a generar complicitats amb teatres espanyols i internacionals- és una versió del controvertit film de Lars von Trier Dogville que ha adaptat la companyia de Valladolid Rayuela. L'obra té format de teatre-concert i ha guanyat aquest 2011 el premi Max a l'espectacle revelació.

Vilarasau, Aquillué i Virgina Woolf

Sens dubte, però, la cirereta del pastís serà l'adaptació d'un clàssic contemporani, Qui té por de Virginia Woolf?, d'Edward Albee, traduïda per Josep Maria Pou i dirigida per l'argentí Daniel Veronese, un mestre admirat per Manrique. Els mítics papers que van interpretar Elizabeth Taylor i Richard Burton al cine l'any 1966 els oficiaran Emma Vilarasau i Pere Arquillué. L'obra es plantarà a la cartellera durant quatre mesos, de l'octubre al gener.

Sense saber encara la producció que tancarà la temporada i que formarà part del Festival Grec, les altres dues obres que ocuparan la cartellera els primers mesos del 2012 les dirigiran Oriol Broggi i David Selvas. El primer abandona temporalment la Biblioteca de Catalunya per dirigir Julio Manrique i Clara Segura a Incendis , una obra del polèmic Wajdi Mouawad que beu de l' Edip Rei de Sòfocles i parla del drama contemporani de la guerra, la violència i l'exili. David Selvas produirà, dirigirà i protagonitzarà juntament amb els rebels de moda Nao Albet i Marcel Borràs la sexualment explícita The blue room de David Hare.

stats