07/06/2011

Apple s'enfila al núvol d'internet

2 min
El màxim responsable d'Apple, Steve Jobs, va reaparèixer ahir a San Francisco.

Apple es va apuntar ahir a degradar de categoria els ordinadors convencionals, que deixen de ser el centre de les activitats informàtiques dels usuaris i el receptacle principal de les seves dades per convertir-se en un més dels dispositius que fan servir. La peça que ho ha de fer possible per als 54 milions d'usuaris de Mac (i per als 200 milions d'iPhone, iPad i iPod Touch) és iCloud, el servei d'emmagatzematge de dades a internet que l'empresa va presentar en la seva convenció de desenvolupadors.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Amb iCloud, Apple aspira a l'èxit que no va aconseguir el seu servei MobileMe: ara oferirà de franc 5 GB de capacitat per emmagatzemar fitxers propis, sense comptar tot el contingut comprat a Apple ni les fotografies fetes amb l'iPhone, que ara es guarden automàticament al servidor durant 30 dies, si no és que l'usuari les guarda en un àlbum. iCloud també sincronitza la informació personal de tots els equips del propietari i fa una còpia de seguretat diària de les dades i la configuració, de manera que en canviar d'aparell, només cal connectar-lo a una xarxa wifi per disposar de tot el que hi havia a l'anterior. Moltes d'aquestes funcions ja es poden fer amb els equips d'Apple i amb els de la competència, però l'empresa ho embolica amb la facilitat d'ús que la distingeix: per exemple, amb iTunes Match (25 €/any), el sistema detecta les coincidències entre els 14 milions de cançons del catàleg d'Apple i les que l'usuari té al seu equip, extretes dels seus propis CD, i les fa accessibles sense haver de pujar-les al servidor.

El màxim profit d'iCloud s'obté amb els nous sistemes operatius d'Apple: OS X Lion per a ordinadors i iOS 5 per a dispositius mòbils. Amb Lion (24 €, a partir del juliol, encara sense versió en català) els Mac s'assemblen més als iPhone i els iPad: incorpora els gestos multitàctils, la visualització d'aplicacions a pantalla completa i els menús d'icones que han fet fortuna als mòbils d'Apple. Fins i tot el nou programa de correu és calcat al de l'iPad. En canvi, alguns aspectes del nou iOS 5 (arribarà a la tardor) recorden molt els equips amb l'Android de Google: notificacions a la barra superior, informació meteorològica i de borsa a la pantalla inicial, i publicació a Twitter des de la majoria de les aplicacions, mitjançant una integració que crida l'atenció pel que suposa de cop de porta a Facebook. Menys satisfets que a Twitter deuen estar a RIM, ja que el nou iMessage d'iOS 5 competeix amb el seu popular Blackberry Messenger, però sobretot els creadors independents, que veuen com les principals novetats d'iOS 5 repliquen les seves funcions i amenacen de fer-les redundants.

stats