XARXES
Mèdia 03/12/2011

Mentides i veritats de l’ús de les xarxes a les empreses

Utilitzar el Facebook només com a fórmula de promoció és un error

Ricard Villalobos
3 min

BarcelonaEls blogs, el YouTube, el Twitter i el Facebook han deixat de ser uns desconeguts per a les empreses. Però això no vol dir que totes hagin incorporat les xarxes socials a les estratègies de comunicació i màrqueting. Encara hi ha una part molt important que desconfien de la web 2.0, que no es troben còmodes en un entorn que els exigeix conversa, informació constant, contacte immediat i transparència. Però entre els que sí que ho han fet n'hi ha que sembla que no han entès res.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Aquests són els errors més importants que cometen les organitzacions quan trepitgen el social media.

Tasques dels becaris

Sovint les empreses tenen una imatge estereotipada de l'entorn d'internet i creuen que aquest és exclusiu d'un determinat grup d'edat. Això comporta que se separi internet de la resta de plataformes de comunicació i que la feina s'assigni a persones amb poca experiència o que simplement s'acostin a l'estereotip d'individu que fa ús d'una part de les eines. Internet no és un afegit del mercat, és el mercat.

¿Deixaria en mans d'un inexpert la tasca de conquerir o seduir una part important del seu mercat? Les eines van i vénen. En canvi, l'estratègia comunicativa i el coneixement del propi negoci són atributs que continuen tenint molt de valor. Creure en internet és apostar pels millors i dedicar-hi temps i recursos. Una altra errada comuna és creure que tot és una qüestió de dimensions. Moltes empreses insisteixen a presumir del nombre d'amics o de vegades que els seus seguidors han fet "M'agrada" a la seva marca.

El nombre total de persones que han signat com a seguidors no comporta un augment de les vendes si no saben com aprofitar la informació que ens cedeixen i les preferències que manifesten. El que és veritablement important és la qualitat d'aquests seguidors i els seus gustos. Els usuaris valuosos ens ajudaran a tenir reconeixement de marca i també a detectar errades estratègiques.

Presència i compromís

Algunes empreses creuen que la seva simple presència a les xarxes socials serà interpretada com un signe d'avantguarda tecnològica. Tot el contrari, la presència exigeix compromís i participació que, si no existeix, per ineficàcia o falta d'estratègia, es converteix automàticament en un problema. El més greu, però, és que es perd l'oportunitat de comunicar i escoltar: tenir un perfil de Facebook o un Twitter no aporta cap valor si no aprofitem les virtuts que ens proporcionen cadascuna de les eines. Tampoc totes son vàlides, haurem de ser on és el nostre públic.

S'ha demostrat que les xarxes socials i internet poden servir per a molt més que per a la imatge i la promoció. El més evident és que són un nou canal de venda que ha d'anar de bracet amb el comerç electrònic. Però un altre paper, sovint oblidat, és que poden esdevenir un centre d'atenció al client.e

Exemple d'una bona estratègia

El primer que sentirem d'un guru de les xarxes socials és que són conversa. I és veritat. Però ¿qui vol mantenir una conversa amb una companyia d'assegurances? Tal com passa a la vida real, en una conversa els continguts han de ser rellevants i l'acció comunicativa ha de ser efectiva.

Pel que fa a la rellevància, les empreses obliden que el contingut ha de tenir interès per als seus seguidors i sovint els avorreixen o saturen amb informacions sense cap valor o amb un alt contingut promocional (cupons, ofertes, descomptes...). És a dir, una via més pròpia de la publicitat tradicional. Per la banda de la comunicació, n'hi ha que obliden que una bona estratègia en xarxes socials pot ser, exclusivament, que l'empresa hi sigui quan el client vulgui solucionar un problema o un dubte.

stats