Societat 28/11/2015

Cap a un mercat amb més productes de proximitat i ecològics

El projecte Mercats Verds es posa en marxa en una fase de prova al Mercat de la Llibertat, amb l’objectiu d’oferir més productes que assegurin una alimentació sana, saludable i sostenible

Arnau Romaní
4 min
Els mercats municipals volen augmentar els productes de proximitat.

BarcelonaEls mercats municipals de Barcelona volen ressituar-se com els espais d’alimentació per excel·lència dels compradors que busquen aliments ecològics i de proximitat a la ciutat. Per això, l’òrgan que gestiona els mercats municipals, l’IMMB (Institut de Mercats Municipals de Barcelona), ha engegat una iniciativa per promoure l’augment d’oferta de productes ecològics i de proximitat de les parades dels mercats.

De moment, s’ha posat en marxa una prova pilot al Mercat de la Llibertat, al barri de Gràcia, que s’allargarà durant 8 mesos, fins al 30 de juliol del 2016. Quan s’acabi la fase pilot, s’analitzarà el funcionament de la iniciativa i, si el resultat és positiu, el projecte s’estendrà a la resta de mercats municipals de Barcelona.

La iniciativa, que s’ha batejat amb el nom de Mercats Verds, aposta per una alimentació responsable i saludable a partir d’un desenvolupament sostenible del sistema alimentari. Per fer-ho, el projecte es fonamenta en dos eixos d’actuació. D’una banda, es pretén augmentar fins a un 10% la presència de productes de proximitat a totes les parades dels mercats. L’objectiu és reduir el factor transport per disminuir l’impacte del CO en l’atmosfera i alhora potenciar els aliments produïts a casa. D’altra banda, es vol assegurar la presència de productes ecològics a totes les parades.

Amb la posada en marxa de la prova pilot de Mercat Verds, totes les parades del Mercat de la Llibertat senyalitzaran els productes de proximitat i ecològics amb una etiqueta distintiva, que indicarà si es tracta d’un producte de proximitat, ecològic i/o de pesca responsable, seguint els criteris acordats per la UE i el CCPAE (Consell Català de la Producció Agrària Ecològica).

El Mercat de la Llibertat, pioner

El Mercat de la Llibertat és l’escollit per dur a terme aquesta prova pilot, gràcies a l’acord que s’ha establert entre els comerciants i l’òrgan que gestiona els mercats municipals, l’Institut de Mercats Municipals de Barcelona (IMMB).

Després de la renovació integral del mercat tant en l’arquitectura de l’edifici com en l’estructura comercial -per la qual l’any 2012 el mercat va rebre el premi al millor mercat del món de la Unió Mundial de Mercats Majoristes-, ara es vol fer un pas més en la seva modernització, i aprofitar les tendències alimentàries dels compradors, molts dels quals demanen cada cop més productes que assegurin una alimentació sana i responsable.

El projecte s’emmarca en els objectius del Pla Estratègic dels Mercats de Barcelona 2015-2025, que pretén donar més rellevància a la gestió del mercat seguint uns criteris de sostenibilitat.

Al marge de la promoció de productes de proximitat i ecològics, la iniciativa de Mercats Verds inclou diferents accions en favor de la sostenibilitat, com ara la campanya Mercats Lliures de Bosses de Plàstic. Aquesta campanya vol potenciar la reducció de bosses de plàstic d’un sol ús. Per això, s’han editat 100.000 bosses reutilitzables que es distribuiran pels mercats municipals de la ciutat, coincidint amb l’arribada de la campanya nadalenca.

A més, 14 mercats barcelonins ja han promogut una altra mesura per reduir progressivament l’ús d’aquest tipus de bosses: cobrar als clients que les vulguin utilitzar, tal com fan la majoria de supermercats.

Producció d’aliments ecològics

L’oferta de producte ecològic al mercat català té, segons els estudis, molt potencial en un futur pròxim. En l’àmbit espanyol, actualment els consumidors gasten de mitjana uns 200 euros anuals en productes ecològics -una xifra que representa l’1% del total de despesa alimentària- i en l’àmbit català, malgrat que no hi ha dades concretes, s’estima que la despesa és semblant. Aquesta dada queda lluny de la despesa alimentària en aliments ecològics que tenen altres països europeus, com ara Dinamarca, Àustria i Suïssa, que ja superen el 6% de despesa alimentària destinada exclusivament a productes ecològics.

Segons el CCPAE, hi ha hagut un augment considerable, de més del 500%, de la producció d’aliments ecològics. En canvi, la tendència dels comercialitzadors a vendre productes ecològics ha sigut molt més tímida, la qual cosa demostra que la venda de productes ecològics encara pot augmentar considerablement.

Pel que fa a l’oferta d’aliments de proximitat, el potencial de creixement és també positiu. Actualment, l’oferta de producte fresc de proximitat -aquell que prové d’un radi màxim de 150 quilòmetres a la rodona de Barcelona- se situa en el 20% en la fruita i les hortalisses, en una mica menys del 20% en el peix i en més del 60% en la carn i l’aviram.

La intenció és poder augmentar progressivament l’oferta de proximitat, des d’una visió realista, tenint en compte que alguns productes, per les seves característiques de conreu, no poden produir-se al nostre entorn, com poden ser els plàtans o les pinyes, entre d’altres.

Potenciar el comerç local

La iniciativa de Mercats Verds, que arriba de moment en forma de prova pilot, és un dels projectes que s’integren dins les noves polítiques municipals de comerç. Es tracta d’una línia estratègica de comerç i consum per promoure el petit i mitjà comerç de proximitat, fent especial atenció als sectors de l’alimentació i la manufactura d’àmbit català.

De moment, en paral·lel a la posada en marxa de Mercats Verds, s’estan duent a terme diverses iniciatives per potenciar el comerç de proximitat. Per exemple, s’està realitzant un estudi a Mercabarna que pretén donar facilitats en la disponibilitat de productes de proximitat i ecològics als mercats municipals, a través d’unes àrees de distribució específiques per a aquest tipus de productes que afavoreixin els comerciants minoristes.

Alhora, també s’està col·laborant en la redacció d’una guia de restaurants aptes per a celíacs, que coordina el Gremi de Restauració, i s’està treballant en un estudi per assenyalar quines són les principals barreres d’entrada que tenen els productes alimentaris de proximitat i artesans.

stats