Societat 19/04/2014

Emprenedors reinventats, esperits aventurers

Sentir passió pel que fas, realitzar un bon pla d'empresa i buscar un mercat que no tingui competència directa són alguns dels seus consells

Martí Cornet
4 min
Productes energètics per a esportistes que s’inclouen en les bosses RunBag.  L’equip de Camille Zonca Produccions rodant amb l’actor Alain Hernández.

BarcelonaL’emprenedoria és una forma de vida, diuen alguns. A Barcelona són cada cop més les persones que decideixen abandonar les seves feines per canviar de vida i provar sort en un projecte empresarial propi. La seva experiència en aquest nou projecte els permet entendre les claus per ser un bon emprenedor.

Carla d’Arnaude és una realitzadora audiovisual que col·laborava com a freelance en diversos projectes. Un dia va veure clar que si volia arribar lluny en aquest món havia d’arriscar-se i deixar de col·laborar en projectes aliens i crear els seus propis. És per això que va contactar amb l’Aïda i l’Albert, dos companys de professió, per fundar una productora audiovisual, que van anomenar Camille Zonca Produccions.

Enamorats del sector

La Carla confessa que tirar endavant un projecte d’emprenedoria és una arma de doble tall: “Tu ets lliure de crear i dominar els teus projectes, però ets més esclau que ningú, perquè has de treballar 7 dies a la setmana i 14 hores al dia”. La jove realitzadora assegura que la clau per dur a terme un projecte emprenedor és estar enamorat del que fas, i més ara en un context en què és més difícil aconseguir l’èxit per les dificultats econòmiques que hi ha en la majoria de sectors professionals. Especialment en l’audiovisual: “Nosaltres som uns bojos del que fem, estem enamorats de l’audiovisual, i és el que fa que continuem tenint tota la il·lusió del món en aquest projecte”.

La bona evolució de Camille Zonca Produccions ha portat aquests tres emprenedors a poder produir una sèrie documental per a BTV, La ciutat de les bèsties, que explica amb un to divulgatiu la relació entre les persones i els seus animals domèstics.

El pla d’empresa, imprescindible

No tots els projectes d’emprenedoria surten a la primera. FunBox va néixer per culpa d’un fracàs d’un projecte anterior: dues emprenedores, Jimena Jusué i Córsica Ramírez, havien de desenvolupar un projecte de dibuixos animats per a televisió, però, a causa d’unes disputes entre les empreses que havien de produir el programa, finalment es va atorgar a unes altres mans. Per això, les dues emprenedores van reinventar-se i van engegar un projecte de desenvolupament d’aplicacions per a nens, en el qual barregen continguts educatius i lúdics per incentivar l’aprenentatge creatiu dels infants.

De seguida es van trobar, però, amb un dels problemes que tenen la majoria d’emprenedors, experts en la seva matèria però no en l’àmbit empresarial: com organitzar-se com a empresa?

La Jimena i la Córsica, igual que fan molts dels emprenedors barcelonins, van acudir a la plataforma Barcelona Activa per rebre assessorament en la gestió de la nova empresa. Allà, a través de l’equip de tutors experts, van poder aprendre com gestionar la seva nova empresa, a partir de la realització d’un bon pla d’empresa que, tot i que -com la majoria d’empreses- no van complir al 100%, sí que els va permetre fer una exploració profunda del mercat i de les seves possibilitats reals de benefici. De fet, va ser gràcies al pla d’empresa que van trobar l’oferta per presentar-se a un concurs de distribució de jocs educatius convocat pel ministeri d’Educació i Cultura de l’Uruguai. Ara, dos anys després, el govern de l’Uruguai s’ha convertit en un dels clients més importants -i fixos- de FunBox.

Trobar escletxes de mercat

No hi ha dubte que l’èxit de molts dels projectes d’emprenedoria rau en la seva originalitat. El de David Murillo és un cas totalment exemplar de com, a través d’una idea inexplorada, ha pogut desenvolupar un negoci que ha tingut bona acollida al mercat.

En David havia treballat durant 14 anys al món de la logística com a comercial i responsable d’empreses de logística i missatgeria, però la seva gran passió ha estat sempre l’esport. Cada dia en David surt un o dos cops a fer esport, ja sigui córrer, nedar o anar amb bicicleta. Un dia un company va preguntar-li com s’ho feia per portar una vida tan enèrgica que li permetia fer tant d’esport i treballar en ple rendiment com a comercial al mateix temps, i en David va contestar-li que era gràcies a productes energètics i nutrients ja preparats per a esportistes de mitjà i alt nivell. Mogut per l’interès del seu company, en David va començar a plantejar-se entrar en aquest mercat tan desconegut per a molts, i abandonar la seva vida anterior, atrapada per reunions i llargs viatges. Per això va crear RunBag, una bossa que agrupa diversos productes energètics per a esportistes, els quals la poden rebre cada mes a un preu reduït -més barat que si ho anessin a comprar producte per producte al mercat-. Per poder vendre les bosses de RunBag a baix preu, en David s’adreça directament a les marques que fabriquen els productes perquè hi incloguin algunes de les seves mostres. D’aquesta manera, les marques donen a conèixer els seus productes a través d’aquesta bossa, mentre que en David aconsegueix fer un negoci rodó, que a més complementa amb descomptes en inscripcions d’algunes curses o en tractaments terapèutics d’àmbit esportiu.

Per en David, la clau del projecte és que RunBag és un producte que no té competidors directes, que agafa un model de negoci ja existent en altres sectors, com la cosmètica i els vins, per portar-lo al de l’esport.

stats