Societat 22/05/2014

La Nova Xarxa de Bus capta un 16% de nous viatgers

El 86% d'enquestats aprova l'entrada en funcionament de les noves línies

Ara
4 min
El 86% dels enquestats considera beneficiosa l’entrada en funcionament de les noves línies

BarcelonaEn una enquesta feta per TMB els usuaris destaquen la freqüència més alta i la rapidesa de la Nova Xarxa de Bus, i la valoren amb una nota de 7,7 en una escala de 10 punts.

4 de cada 10 usuaris afirmen que fan servir més l'autobús des de l'entrada en funcionament de la nova xarxa.

L'enquesta assenyala que les noves línies han captat un 16% de nous viatgers que abans no realitzaven aquell desplaçament o el feien amb cotxe privat o transport no motoritzat.

El 86% dels enquestats considera beneficiosa l'entrada en funcionament de les noves línies.

Des del 2012, l'Ajuntament de Barcelona i TMB estan desenvolupant la implantació progressiva de la Nova Xarxa de Bus, que ha de suposar una transformació positiva del transport públic en superfície, per passar d'un model d'acumulació de línies a un de veritable xarxa integrada, més eficient, comprensible, útil i atractiu.

Després de la implantació de les deu primeres línies (cinc l'octubre del 2012 i cinc més el novembre del 2013), un estudi realitzat per TMB revela que els usuaris n'estan satisfets i la puntuen amb un 7,7 sobre 10, un notable.

Aquesta nota és superior en una dècima a la que van obtenir les primeres cinc línies en l'estudi de satisfacció del març del 2013 i superior a la satisfacció global dels clients de la xarxa de bus, que en l'enquesta del novembre passat era de 7,58.

Dos de cada tres usuaris, a més, valoren la nova xarxa amb notes iguals o superiors a 8.

La H12, la línia més valorada

Per línies, totes deu obtenen valoracions entre els 7,4 i els 8,1 punts. La nota més alta correspon a la línia horitzontal H12 (Gornal - Besòs / Verneda), que obté 8,1 punts, el màxim absolut en l'historial d'estudis de satisfacció.

Es tracta d'una línia que integra els principals avantatges associats a les línies d'altes prestacions: recorregut rectilini, anada i tornada pel mateix recorregut, parades dobles i sistemes d'informació de servei en els punts de més demanda, abundants connexions amb altres línies de bus i altres transports, vehicles d'alta capacitat (articulats i biarticulats) ambientalment avançats.

A l'altre extrem, la línia amb la nota més baixa, la D20 (Ernest Lluch - Pg. Marítim), ha avançat tres dècimes en un any i ha passat del 7,1 de la primera enquesta al 7,4 de la segona, sempre dins del que seria una qualificació de notable.

D'altra banda, l'estudi indica que dues terceres parts dels viatgers (el 67,1%) saben en què consisteix el projecte de la Nova Xarxa de Bus i poden descriure'n les característiques principals.

Afegint-hi el coneixement suggerit, dóna una proporció molt elevada de coneixement, del 83%, assolit en tot just un any i mig d'existència.

A l'hora d'explicar la nova xarxa de bus, la característica que mencionen més entrevistats (el 66%) és la forma rectilínia o ortogonal de les línies i l'esquema quadriculat de la xarxa projectada, que busca simplificar i popularitzar l'ús de l'autobús, per oposició al garbuix o espagueti de traçats resultant de l'acumulació i superposició de línies al llarg de la història.

Punts forts: freqüència i rapidesa

Preguntats pels punts forts de la nova xarxa:

- El 42% dels enquestats que la coneixen citen en primer lloc la freqüència, que des del maig del 2013 s'ha establert en les deu línies en una forquilla que va de 5 a 8 minuts els dies feiners, oferta que es manté de manera prolongada, de 7 a 21 hores aproximadament.

- El segon avantatge que citen és la rapidesa (33%), una dada que combinada amb l'anterior reflecteix la percepció dels usuaris que el servei d'aquestes línies proporciona prestacions més elevades.

- Un altre 13% s'inclina per ressaltar la millor connexió amb altres busos i altres transports, una valoració que lliga amb l'atenció prestada al disseny i la senyalització de les àrees d'intercanvi.

Posats a millorar-ne algun aspecte, les respostes són més disperses, però la freqüència destaca també com el que més desitgen que augmenti (22%), seguit a distància pel nombre de línies (7%).

L'enquesta també pregunta per la valoració dels atributs diferencials de la Nova Xarxa de Bus. En aquest sentit, el 71,9% dels enquestats considera que les deu noves línies tenen un servei més freqüent i per tant l'espera a la parada és més curta.

També de manera majoritària la consideren més comprensible, més accessible, més ràpida, que té més informació i més còmoda.

Més utilització de l'autobús

Una altra secció de l'enquesta busca detallar els hàbits de mobilitat dels viatgers i els canvis que han provocat les línies ortogonals.

En aquest sentit, un 36,7% dels enquestats declara que utilitza més l'autobús des de la implantació de les noves línies.

L'enquesta assenyala que les noves línies han captat un 16,3% d'usuaris que abans no realitzaven aquell desplaçament o bé el feien amb cotxe privat o transport no motoritzat.

La quota de mobilitat captada al vehicle privat i als modes no mecanitzats com ara la bicicleta o la marxa a peu suma el 4,1%.

Es dóna la circumstància que els clients de la Nova Xarxa de Bus captats de mitjans de transport privats o no motoritzats valoren les línies amb notes més altes que els usuaris tradicionals del bus.

El principal motiu adduït per fer el canvi és que el viatge resulta més agradable, seguit en segon lloc pel fet de disposar d'un recorregut nou o d'una parada més pròxima, i també la rapidesa del viatge.

Elevada acceptació del projecte

Finalment, l'enquesta també reflecteix la bona acceptació del projecte de la Nova Xarxa de Bus. En aquest sentit el 86,4% dels entrevistats considera beneficiosa l'entrada en funcionament de les noves línies.

L'estudi es basa en una mostra de 855 persones entrevistades personalment a les parades i als autobusos de la nova xarxa els dies 2 i 3 d'abril passat, representatives del conjunt de viatgers diaris. L'error màxim s'estima en el 3,3%.

Més de 170.000 validacions diàries

Les dades de l'estudi concorden amb les d'utilització. Les deu línies de la Nova Xarxa de Bus continuen la progressió esperada en la captació de demanda i aquest mes de maig estan superant les 170.000 validacions en dies feiners, a prop de l'objectiu de les 180.000. El punt de partida, el novembre passat, era d'unes 150.000.

La que registra més demanda és la línia H6 (Zona Universitària - Fabra i Puig), que supera els 27.000 passatgers diaris, seguida de la H12 (Gornal - Besòs / Verneda), que frega els 25.000, i la H8 (Camp Nou - La Maquinista), que s'acosta als 24.000.

stats