Societat 23/05/2014

Tecnologia per millorar la sanitat

El congrés MIHealth Forum acull 13 solucions mèdiques avançades

Ara
2 min

BarcelonaEl congrés sanitari MIHealth Forum 2014, on experts del sector sanitari reflexionen sobre com aprofitar la innovació per transformar el sistema de salut, ha acollit aquest dijous la presentació de 13 solucions mèdiques avançades desenvolupades pel Centre d'Innovació i Tecnologia de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

L'esdeveniment ha coincidit aquesta setmana a Barcelona amb el Gamification World Congress, que explora el concepte del joc aplicat a àmbits com els negocis o la salut.

Una de les novetats més destacades és l'iWalker, un caminador intel·ligent que s'adapta a les necessitats de cada usuari.

Porta incorporat un motor que ajuda les persones grans a pujar els carrers que fan pendent i millora la seguretat gràcies a un sistema de frens que s'activa quan detecta una baixada, per tal que el dispositiu no marxi carrer avall per efecte de la gravetat.

El seu objectiu és evitar que les persones grans caiguin. És un ajut per a ells mateixos, però també té repercussions socioeconòmiques perquè, en reduir les caigudes, ajuda a evitar trencaments de maluc, conservar les pròtesis i suposa, per tant, un estalvi per al sistema sanitari.

Entre la resta de novetats presentades destaquen una escuma injectable de fosfat de calci que accelera la regeneració òssia i que serveix també per alliberar fàrmacs dins del cos, un dispositiu 'biofeedback' dirigit a dones amb incontinència urinària que controla el sistema de rehabilitació del sòl pelvià des de casa, o una tecnologia innovadora basada en aplicacions fotòniques que millora el diagnòstic del càncer de pell.

El joc com a eina per a diferents àmbits

Al MIHealth Forum també s'han presentat els 'serious games', videojocs dissenyats amb propòsits terapèutics que, entre altres funcions, ajuden a detectar malalties com la demència senil.

L'objectiu, segons ha indicat Dani Tost, investigadora del CREB, és "realitzar un test que tingui forma de joc. Un joc seriós que en realitat no està dissenyat per divertir-se, sinó per fer una feina, però, a la vegada, és distret i divertit".

A més del sector sanitari, l'ús dels videojocs s'estén igualment per altres àmbits en els nostres dies.

Com demostra un altre esdeveniment que se celebra aquesta setmana a Barcelona, el Gamification World Congress, que analitza la utilització de mecàniques lúdiques per aconseguir objectius de negoci. És el que es coneix com a gamificació.

Segons els experts, la gamificació millora la concentració i l'esforç i és una eina de motivació molt efectiva en àmbits com la salut i l'educació.

stats