Societat 17/02/2015

46 estacions i 300 bicicletes per al nou Bicing elèctric

Durant el 2015 i el 2016 tindrà lloc una prova pilot per avaluar la viabilitat d’aquesta iniciativa

Arnau Romaní
3 min
46 estacions i 300 bicicletes per al nou Bicing elèctric

BarcelonaLa bicicleta és el transport per excel·lència a moltes ciutats d’Europa: a Amsterdam, Copenhaguen o Berlín, per exemple, circulen pels seus carrers milers i milers de bicicletes. A Barcelona, l’ús de la bicicleta es va implantant a poc a poc, com a transport més sostenible per moure’s per la ciutat, però està encara a força distància de l’ús que en fan en moltes ciutats europees. En aquest sentit, el servei de bicicletes públiques, conegut com a Bicing, ha estat una gran aposta de la capital catalana per impulsar l’ús de la bicicleta, i sembla que ho vol seguir sent; i és que el Bicing s’expandeix -de moment en forma de prova pilot- amb la posada en marxa del Bicing elèctric.

Per fer-ho, s’han instal·lat 46 estacions -23 ja hi eren en la primera prova pilot que es feia des del 16 de desembre i ara se n’han estrenat 23 més- i s’han incorporat 300 bicicletes -de les quals també la meitat ja hi eren des del desembre-. La majoria de les estacions de Bicing elèctric són, a diferència de les de Bicing mecànic, soterrades i s’hi accedeix a través de la mateixa targeta que tenen tots els usuaris per poder utilitzar les bicicletes. Les bicicletes elèctriques són -lògicament- també una mica diferents de les mecàniques: pesen 23 quilos -3 quilos més que les mecàniques-, compten amb dues marxes, poden anar a una velocitat màxima de 20 km/h, i tenen una autonomia de 40 quilòmetres.

Objectiu: més viatges ascendents

El Bicing elèctric és una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb l’empresa que gestiona part del servei, Clear Channel, que s’inscriu en la línia del govern municipal de convertir Barcelona en una ciutat intel·ligent en termes d’eficiència energètica i sostenibilitat.

L’objectiu és que durant aquest any i el següent es dugui a terme la prova pilot amb 4.000 usuaris que utilitzaran el Bicing elèctric. A principis del 2017 l’Ajuntament valorarà l’èxit d’aquesta modalitat de Bicing per saber si té futur i si podria, fins i tot, acabar substituint completament el Bicing mecànic.

Aquest nou sistema ha de permetre solucionar un dels problemes que de vegades es troba el servei de Bicing mecànic: alguns usuaris utilitzen les bicicletes per baixar del cantó muntanya al cantó mar, però no a l’inrevés, perquè suposa un esforç físic més gran. Amb l’entrada en funcionament del Bicing elèctric, doncs, es pretén incrementar el nombre de viatges ascendents.

Primeres impressions positives

Tot i que la prova pilot encara es troba en una fase inicial, les primeres impressions ja auguren que el Bicing elèctric pot ser tot un èxit.

I és que 2.500 persones han sol·licitat participar en aquesta prova pilot del Bicing elèctric, als quals s’han de sumar els 1.500 usuaris que sí que han pogut participar en la primera prova pilot. Són un total de 4.000 persones que es preveu que seran les que participaran en aquesta segona fase. Tot i així, la llista d’espera continua augmentant i ja hi ha 319 persones que han sol·licitat inscriure’s al servei i que de moment no tenen plaça.

Dels 1.500 usuaris que sí que han pogut participar en aquesta primera fase, l’Ajuntament de Barcelona n’ha extret alguna dada força positiva, i més tenint en compte que la prova pilot s’ha fet en un període plujós i de temperatures baixes. Per exemple, la distància mitjana dels trajectes ha augmentat amb el Bicing elèctric respecte al Bicing mecànic d’1,9 km a 2,7 km.

182 NOUS ENDOLLS PER A VEHICLES ELÈCTRICS

L’Ajuntament de Barcelona ha instal·lat 182 endolls perquè els vehicles elèctrics puguin recarregar la seva bateria. Són punts de càrrega situats als diferents aparcaments de B:SM -els aparcaments de titularitat pública de Barcelona-, que se sumen als ja 121 endolls per a vehicles elèctrics que hi havia fins ara a diferents punts de la ciutat.

Un dels criteris a l’hora d’instal·lar aquests nous endolls és que tots els aparcaments de B:SM puguin tenir almenys un punt de recàrrega elèctrica, tot i que la majoria d’aparcaments en tenen més d’un. Els punts de recàrrega estan destinats en un 74% per turismes, mentre que el 26% restant està reservat per motocicletes.

Aquesta actuació és una mostra més de l’aposta que està fent l’Ajuntament per promoure el vehicle elèctric com a transport per moure’s per la ciutat. La mesura, pionera en tot l’Estat, s’avança al decret llei que el consell de ministres del govern espanyol va aprovar el 19 de desembre i que es començarà a aplicar d’aquí uns mesos, en què s’obligarà els aparcaments públics a tenir un mínim de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.

stats