Societat 31/01/2015

25,49 milions d’euros per millorar escoles i equipaments

Durant el 2014 s’han dut a terme actuacions en 120 equipaments, que van des de la creació d’espais naturals fins a la rehabilitació de façanes

Arnau Romaní
4 min
La cuina i el menjador de l’escola N-II Pràctiques feia temps que necessitaven una reforma.

BarcelonaL’escola Alexandre Galí, situada al passeig Marítim de Barcelona, a partir d’aquest curs disposa d’un nou espai anomenat Aula Natura. Es tracta d’un terreny en què es poden trobar horts, jardins i -encara en fase de projecte- una granja que acollirà diversos animals (gallines, conills, etc.). A cada curs se li assigna una parcel·la de l’hort, en què els alumnes poden conrear diverses plantes aromàtiques i de flor. A més, també s’hi han plantat diferents arbres fruiters que regularment reguen els mateixos alumnes. El Projecte Natura -així és com s’anomena aquesta iniciativa, pionera en les escoles públiques de Barcelona- té el propòsit de promoure l’interès per la sostenibilitat i el respecte pel medi natural i ambiental dels nens de l’escola.

Tanmateix, aquest projecte és una de les moltes inversions que ha fet l’Ajuntament de Barcelona per millorar diferents aspectes dels equipaments dels centres educatius públics de la ciutat. Han sigut 120 centres en total -entre escoles bressol, escoles de primària, instituts, escoles d’educació especial i altres equipaments destinats a l’educació- els que durant l’any 2014 han pogut dur a terme obres de reforma, ampliació, millora o rehabilitació integral dels equipaments de què disposen, en una inversió que ha dut a terme l’Ajuntament -a través del Consorci d’Educació de Barcelona- de 25,49 milions d’euros.

Inversió eleveda

L’alta quantitat de la inversió posa de manifest que l’Ajuntament de la ciutat i el Consorci d’Educació han apostat fort per fer un salt en la qualitat de les instal·lacions de molts dels centres educatius públics. Gerard Ardanuy, regidor d’Educació i Universitats, ha explicat que aquestes reformes i ampliacions dels equipaments destinats a l’educació “eren un dels principals objectius des de l’inici del mandat”. Segons el govern municipal, la millora en els equipaments també ha de permetre augmentar la qualitat educativa de molts centres a partir de la suma de petites actuacions que repercuteixin en el dia a dia dels alumnes de les escoles. Alguns professionals dels centres educatius, a més, asseguren que la inversió ha tardat a arribar però que els resultats han sigut molt positius.

Una de les prioritats del govern municipal ha sigut que les diferents actuacions de millora dels centres públics afectessin al mínim possible l’activitat escolar diària. En aquest sentit, s’ha aprofitat el període estival, quan els nens no van a l’escola, per efectuar el gran volum d’actuacions.

En els casos en què les reformes requerien més temps, ha sigut vital la relació entre l’empresa i el centre per intentar minimitzar l’afectació de les obres en el dia a dia de l’escola. Així ha succeït amb l’escola Duran i Bas, situada al districte de les Corts. Allà s’ha fet una de les inversions amb una partida més elevada, amb actuacions per reformar i rehabilitar diferents equipaments de l’escola: s’ha canviat la tanca perimetral de l’escola, s’han restaurat les cobertes de moltes aules -algunes de les quals havien tingut goteres-, s’ha reformat la cambra frigorífica del menjador del centre i s’ha instal·lat un jardí amb diferents nivells segons el tipus de vegetació que hi creix. Tanmateix, la directora del centre, María Asunción Latorre, ha assegurat que tot i la durada de les obres “l’empresa ha posat totes les facilitats per poder continuar amb la vida a l’escola i el balanç final ha sigut molt positiu”.

L’ESCOLA S’ADAPTA A L’ERA DIGITAL

Algunes de les inversions que s’han realitzat als centres educatius públics tenen relació amb un canvi en la manera de funcionar a les classes, a causa de la introducció de suports lligats a les noves tecnologies. Per exemple, en alguns centres s’han instal·lat pissarres digitals, que han de permetre una major interacció de l’alumne amb la classe.

EXEMPLES D’ACTUACIONS ALS CENTRES EDUCATIUS:

Escola Arenal de Llevant (Sant Martí)

L’escola Arenal de Llevant ha fet una aposta atrevida per les noves tecnologies: treballa sense llibres de text i tot el suport acadèmic és digital (a través d’ordinadors, tauletes, etc.). La xarxa wifi és, doncs, un servei cabdal per al funcionament del centre i per això se n’ha modificat i ampliat tot el servei, amb la instal·lació d’antenes wifi més potents.

Institut Juan Manuel Zafra (Sant Andreu)

El taller de tecnologia de l’escola Juan Manuel Zafra ha sigut reformat de dalt a baix: el terra, que feia anys que tenia bonys i forats, s’ha pavimentat amb rajoles llises i el mobiliari escolar que hi havia (armaris, taules...) ha sigut reemplaçat.

Escola Univers (Gràcia)

A l’espera que l’any que ve l’escola Univers es traslladi definitivament al carrer Bailén, de moment, a l’emplaçament de la plaça del Poble Romaní, s’hi ha instal·lat un mòdul nou per fer front a l’oferta de nous alumnes i s’han ampliat el nombre de pissarres digitals.

Escola N-II Pràctiques (Sants-Montjuïc)

La remodelació de la cuina de l’escola N-II Pràctiques era una actuació necessària des de fa temps, que per fi s’ha pogut dur a terme. A més de la cuina, s’han fet també diverses obres de manteniment al menjador, al rebost i als vestidors dels cuiners.

L’Heura (Horta-Guinardó)

El centre d’educació especial L’Heura també ha fet reformes a la cuina, però en aquest cas perquè els mateixos alumnes puguin utilitzar-lo en els tallers de cuina que s’hi fan. Amb la reforma, es preveu que hi puguin cuinar quatre persones alhora i que a més pugui accedir-hi una persona amb cadira de rodes.

stats