Ara Castells 27/08/2016

'El crack casteller' es fa un lloc a les llars castelleres

Després de la presentació en societat, el joc busca estabilitzar-se en el mercat i ja prepara novetats de cara a finals d'any

Ara
3 min
L'objectiu del joc és carregar i descarregar un castell tot responent preguntes d'aquesta temàtica

BarcelonaLes tardes d'estiu s'han fet més curtes pels castellers i aficionats aquest any gràcies a 'El crack casteller'. Si bé el parxís, el joc de l'oca, la brisca o els documentals de La 2 són alguns dels clàssics de les sobretaules estivals, els últims mesos hi ha hagut un joc de taula de temàtica castellera que s'ha fet un lloc a moltes llars catalanes.

'El crack casteller' ha superat amb bona nota el seu llançament i ara intenta estabilitzar-se al mercat tot i comptar amb el desavantatge d'adreçar-se a un públic molt concret. 'El crack' és un joc de preguntes i respostes del tipus trivial, amb l'aleatorietat d'un dau per triar la temàtica i la possibilitat d'accelerar la partida amb un dau que et fa avançar més ràpid. Així doncs, com en el cas del trivial original, el joc es pot allargar tant com doni de si la conversa paral·lela, que entre malalts dels castells pot ser francament molt.

Cristina Sánchez és la impulsora i coordinadora del projecte, i la persona que hi ha dedicat més hores i esforços: "Sempre he posat molt èmfasi que som un equip, ja que jo sola no hauria pas pogut tirar-ho endavant. Hi ha hagut persones que hi han estat en moments puntuals i d'altres que s'hi han implicat des del primer dia". Ens explica que el joc va néixer precisament en una partida estiuenca de trivial "d'una situació en què va sorgir el sentiment que faltaven preguntes de castells, i d'aquí a un trivial només de castells". Aquella partida que ara queda en l'anecdotari va posar en marxa el 2014 la maquinària que acabaria donant forma al joc.

El projecte va veure la llum gràcies al micromecenatge

"Produir un joc d'aquestes característiques és molt i molt car", explica Sánchez. "Ja comptàvem a invertir uns diners, però la totalitat era impossible". El novembre de 2015 es va anunciar el projecte a la plataforma catalana Verkami: "Va ser una opció per posar a prova el producte mateix, donar-lo a conèixer i començar a veure la resposta que tenia". A finals de desembre ja havia superat l'objectiu dels 5.000 euros.

Les 900 preguntes han estat redactades per un grup d'experts castellers

El joc ha comptat amb diversos assessors tècnics que s'han encarregat de redactar les 900 preguntes que hi ha, i que es divideixen en tres temàtiques: història i geografia, colles i miscel·lània. La proximitat de la Cristina, mare de canalla dels Minyons de Terrassa, amb la colla egarenca va fer que les primeres persones vinculades al projecte fossin Ramon Codinas i Ferran Lis. Després el cercle es va anar eixamplant, i la revisió la van integrar les dues colles vallenques, la Colla Joves Xiquets de Valls i la Colla Vella dels Xiquets de Valls, i dues de les quatre de la ciutat de Tarragona, els Xiquets de Tarragona i la Colla Joves. "Va ser un luxe. Vam tenir quatre grans experts amb els quals vam fer trobades a tres bandes. Així vam detectar conjuntament aquelles preguntes que podrien ser més conflictives per treure-les, modificar-les o afegir-n'hi de noves". Carles Herèdia, Leandre Ibar, Carles Suriñach i Jordi Grau van ser-ne els responsables, als quals es va afegir un reconegut cronista, Xavier Brotons, i un historiador casteller, Pere Ferrando. "L'objectiu era ser tan rigorosos com fos possible, neutrals i respectuosos, i no em canso de repetir que va ser tot un luxe".

El joc va ser presentant per Sant Jordi al Teatre Tarragona, amb la col·laboració de Repsol Tarragona, com a soci principal, i de Vermut Miró, que va aprofitar l'acte per presentar en societat el seu Vermut Casteller. Va llançar-se al mercat com a producte llicenciat per la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya sota la marca 'Castells. Colles Castelleres de Catalunya’ i, a banda de la clàssica botiga de jocs Edima de Terrassa, es distribueix íntegrament per internet.

Si bé de cara a la campanya de Nadal podria presentar novetats, Cristina Sánchez intenta tocar de peus a terra mentre explica que "estem pendents d'alguns temes abans de poder-ho assegurar, i no queda bé avançar sorpreses si després no es poden acabar fent". Un cop tanquem la gravadora, ens explica els projectes de futur per acabar-nos de fer venir salivera.

stats