Publicitat
Publicitat

EMPRESA I SOCIETAT

Empreses pioneres en el camí cap a la reforma horària

La Xarxa d’Empreses Gironines per a la Reforma Horària impulsa un manual de bones pràctiques

¿Hi ha alguna empresa que no vulgui incrementar la competitivitat i millorar la qualitat de vida dels treballadors? La pregunta, inspirada en la campanya iniciada aquesta setmana per la Generalitat per difondre els beneficis de la reforma horària que preveu començar a aplicar el setembre del 2018, sembla retòrica, però la realitat, sempre complexa, revela que no tots els empresaris veuen factible aplicar un canvi d’hàbits que, segons el Govern, “beneficiarà les famílies i empreses i la salut del conjunt de la ciutadania”.

A les comarques gironines, la iniciativa per tornar als horaris europeus només ha estat secundada fins ara per unes quantes empreses que poden considerar-se pioneres en un context en què la resta de la societat encara funciona com abans. Els horaris de les escoles, però també els de la família, els centres comercials i els mitjans de comunicació, condicionen uns canvis que, a més d’afavorir la conciliació familiar, “permetrien millorar la salut dels treballadors”, sosté Fabian Mohedano, un dels principals impulsors de la reforma horària i diputat de Junts pel Sí. “Cada persona és un món i no podem adaptar-nos a les necessitats de cada empleat”, diu el cap de recursos humans d’una empresa gironina de més de 400 treballadors que prefereix que no s’esmenti el seu nom. “En determinades seccions podem ser més flexibles, però és impossible satisfer tothom”, afegeix. La seva rotunditat contrasta amb les paraules de Laia Bonastra, responsable de desenvolupament de persones de Suara Cooperativa: “Gestionem des de la confiança, la coresponsabilitat i la flexibilitat, adaptant-nos al màxim a les diferents situacions”, afirma.

Més productivitat

Suara, una entitat sense ànim de lucre dedicada a l’atenció a les persones, té més de 3.000 llocs de treball i ha participat en la prova pilot de millora de l’organització del temps promoguda per la Iniciativa per a la Reforma Horària. “Les videoconferències i el teletreball ens han permès reduir els desplaçaments i les hores de conducció i hem guanyat en productivitat”, destaca Bonastra. “Estudio a la Universitat de Barcelona i en matricular-me del nou curs una de les tardes de la carrera se’m solapava amb l’horari a Suara. Ara entro a les 7.30 hores i surto a les 15.15 hores, de manera que em puc compaginar la feina amb els estudis”, relata l’auxiliar administrativa Arantxa Ruiz.

La Xarxa d’Empreses Gironines per a la Reforma Horària, constituïda al juny dins del marc de l’Agència de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Girona, ha convocat per al 14 de desembre una reunió amb organitzacions que ja s’han sumat a la xarxa: Càritas Girona, Francisco Oller, Playbrand, Prefabricats Planas i Suara. L’objectiu és “crear un espai d’intercanvi de bones pràctiques en les noves formes d’organització del temps de treball entre empreses, entitats i actors públics”, explica Glòria Plana, regidora de Promoció Econòmica.

Els promotors de la Iniciativa per a la Reforma Horària busquen empreses que adoptin la llista de bones pràctiques encaminades a aconseguir més compactació horària i flexibilitat en la jornada laboral. “Volem recuperar aquestes dues hores que anem més tard que la resta d’Europa, que fan que passem més hores a la feina, en sortim més tard, sopem més tard i dormim menys”, apunta Xavier Peralta, coordinador de projectes de la Iniciativa. Peralta remarca que l’allargament de la jornada laboral repercuteix en una pitjor conciliació de la vida laboral i familiar i pot generar problemes de salut. “Les empreses han d’entendre que aplicant la reforma horària poden ser més competitives, perquè tindran els treballadors més motivats i els resultarà més fàcil retenir el talent. Per això cal que valorin la feina en funció dels objectius, no de les hores presencials”, afegeix. El coordinador de la iniciativa admet que de moment s’estan dirigint a empreses on saben que hi ha una certa predisposició a escoltar el seu missatge.

És el cas de Playbrand, consultoria estratègica de màrqueting i comunicació digital ubicada al Parc Científic i Tecnològic de la UdG. “Tenim dotze treballadors i, com que som una empresa molt petita, ens podem permetre horaris flexibles”, comenta Xevi Montoya, soci director de Playbrand. “Treballem de vuit del matí a cinc de la tarda i des de fa uns mesos hem avançat l’hora de dinar de les dues a la una del migdia. Això permet allargar la tarda i fer reunions més productives”, assenyala. Segons ell, sortir a les cinc de la tarda afavoreix el benestar dels empleats, “que poden estar abans amb els seus fills o fer el que els vingui de gust”. “Es tracta de fer més feliç l’equip”, remarca. Entre les bones pràctiques que aviat s’implementaran a l’empresa, Montoya en destaca dues: “La primera hora de treball no es podrà accedir al correu electrònic i al llarg de la jornada hi haurà una hora en què cap company en podrà interrompre cap altre”.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT