Comarques Gironines 21/10/2014

Memòries i talent

Proa recupera 'Tots els camins duen a Roma', records d'infantesa i joventut de Gaziel escrits quan ja tenia 70 anys

Josep Pastells
4 min
Agustí Calvet, Gaziel

GironaUn dels directors literaris de la desapareguda Editorial Selecta, Tomàs Tebé, esmentava al preàmbul de la primera edició de l'obra catalana completa de Gaziel, publicada el 1970, la "complexa i rica personalitat d'un escriptor que a les seves velleses va enriquir la literatura catalana amb aportacions d'un altíssim valor literari i intel·lectual". I l'autor del pròleg, l'historiador i polític Josep Benet, pronosticava que l'aparició del volum provocaria "més d'una sorpresa".

Potència intel·lectual i narrativa

D'aquell volum de gairebé 1.800 pàgines, escrites en un cos de lletra força més petit del que s'estila avui en dia, l'Editorial Proa en recupera, quaranta-quatre anys després, un dels 'Llibres de records'. Es tracta de 'Tots els camins duen a Roma', que de fet va ser publicat per primer cop el 1953. És una obra que confirma per si mateixa la potència intel·lectual d'Agustí Calvet, Gaziel (Sant Feliu de Guíxols, 1887 - Barcelona, 1964), i demostra, a més, que Tebé tenia raó en qualificar-lo com un dels prosistes catalans més lúcids i brillants. I malgrat que, en augurar "sorpreses", Benet pensava sobretot en les persones que en llegir l'obra completa el 1970 hi detectarien un Gaziel profundament arrelat a Catalunya, no sembla gens desencaminat pronosticar que 'Tots els camins duen a Roma' en continuarà provocant entre els lectors que tot just el descobreixin ara, i no tant per qüestions relacionades amb l'amor a la nostra llengua com per l'evidència que un autor d'aquesta magnitud hauria de ser molt més conegut i difós, que se l'hauria de llegir més i hauria de sobressortir amb molta més contundència al cànon literari català.

París i la Primera Guerra Mundial

L'obra recuperada per Proa, il·lustrada amb dos plecs de fotografies, ressegueix les vicissituds de Gaziel entre el 1893 i el 1914, des dels sis anys, "quan la consciència es desvetlla i comença a emmagatzemar experiències vitals, fins als vint-i-set, just el moment en què cristal·litzaven, per primera vegada, en una forma regular i estable". El llibre du el subtítol 'Història d'un destí', un destí que va convertir-lo en periodista i més endavant en director del diari de més circulació peninsular, editat a Barcelona i escrit en llengua castellana. A l'últim capítol d'aquestes memòries, 'A les portes de Roma', Gaziel explica el seu tercer viatge a París, el maig del 1914. Es va instal·lar a "la menuda i solitària placeta de Fürstenberg, tocant a l'ombra de l'església de Saint-Germain-des-Prés (...) El silenci era impressionant. La placeta semblava a mil quilòmetres de París, submergida en la pau densa de la més remota província". S'allotjava "en una pensió digna d'un Balzac inèdit", estudiava a la Sorbona i escrivia articles per a 'La Veu de Catalunya'. En esclatar la Primera Guerra Mundial, va començar un dietari en què relatava la transformació de la ciutat. A principis de setembre, quan les tropes alemanyes arribaven a les envistes de París, va rebre una carta del seu pare, amb arguments "de pes mineral" perquè tornés de seguida a Barcelona.

Primers articles a 'La Vanguardia'

Li va fer cas "capcot i resignat" i, pocs dies després d'arribar a la ciutat comtal, el director de 'La Vanguardia', Miquel dels Sants Oliver, li va demanar si duia res escrit de la guerra a França. Hi havia enviat els seus millors redactors, però al cap de quatre dies, quan es pensava rebre la primera crònica, l'enviat compareixia, "mústec i amb les mans buides", dient que no havia pogut passar més amunt de Perpinyà. Gaziel, que s'escoltava Oliver tot dient-se "què diables podia tenir a veure amb aquelles trifulgues", mai no s'havia sentit atret pel periodisme, però va acabar parlant-li de les notes que havia pres a París, gairebé d'esma, abans de ficar-se al llit. Oliver li va arrabassar la llibreta per fullejar-la. "El seu rostre s'anava encuriosint, interessant, exaltant (...) Tancà de sobte el quadern, fent sonar les seves cobertes xarolades, i em digué amb una gran vehemència: Ja en tinc prou; això és magnífic. És un dels testimonis més vius que segurament quedaran d'aquestes hores terribles". Li va demanar que traduís aquelles notes al castellà i les dividís en capítols o articles. "Vostè és tot un periodista", li va dir. Ni es podia imaginar, però, que Gaziel acabaria sent director de 'La Vanguardia'.

Qualitat literària

'Tots els camins duen a Roma' conté moltes més peces engrescadores. El testimoni quasi directe de l'atemptat contra el general Martínez Campos el 24 de setembre de 1993; la bomba del Liceu el 7 de novembre del mateix any; l'ingrés poc abans dels nou anys, el 1896, al pensionat dels jesuïtes a Sarrià; la pèrdua de les colònies (1896-1898) vista per un adolescent; l'enterrament de Mossèn Cinto el 13 de juny de 1902; el desengany experimentat en comprovar el baix nivell de les classes de Dret (1903-1907) a la Universitat de Barcelona... I la vocació literària, esclar. I la descoberta de París i Madrid, la Setmana Tràgica a Barcelona, la guerra al Marroc... Però independentment de l'interès dels temes tractats, cal subratllar sobretot la qualitat literària de Gaziel, el seu sentit del ritme i la llengua, el talent amb què maneja els materials narratius, un seguit de factors que el fan mereixedor d'un lloc d'honor al cim de la literatura catalana moderna.

stats