Comarques Gironines 01/07/2015

Més de mil persones participen a la Jornada Fundació Tr@ms a Girona

La necessitat de canviar la cultura educativa actual per adaptar-la als nous mètodes d’aprenentatge, un dels temes centrals de la jornada

Ara
4 min
Un moment de Jornada Fundació Tr@ms al Palau de Congressos de Girona

Estem vivint un canvi de paradigma en la manera en la que ens comuniquem i relacionem. Un canvi que també cal assimilar en el món de l’educació. No tan sols es tracta d’utilitzar les tecnologies com a eines d’aprenentatge sinó canviar la cultura educativa actual per adaptar-la als nous mètodes d’aprenentatge. Aquestes han estat les qüestions que s'han abordat durant la Jornada Fundació Tr@ms, que aquest dimecres ha aplegat més de mil persones al Palau de Congressos de Girona i que han servit també per donar a conèixer algunes experiències docents que ja estan en marxa i que es basen en l'ús de la tecnologia a les aules.

La sessió inaugural ha comptat amb les paraules del director de la Fundació Tr@ms Antoni M. Romero, on ha agraït aquest èxit d’assistència i ha remarcat que enguany ja és l’onzena edició i que aquesta jornada té continuació els propers dies amb formació dels professors a les escoles. Després, la Presidenta de la Fundació Carme Planas ha destacat l’exit que és per les escoles el compartir les experiències educatives, i per últim l’ l’Il·lm. Alcalde de Girona Carles Puigdemon, ha recalcat la importància de la formació avui pels ciutadans del futur i que veure l’auditori ple de persones interessades en la innovació a l’aula reflecteix que en un futur els nostres alumnes podran aprofitar molt més i millor la tecnologia que es posa a la disposició del ciutadà.

El nou paradigma de la comunicació en l’educació

La primera de les ponències ha anat a càrrec de José Manuel Pérez Tornero, Catedràtic de l’UAB, cap del departament de Periodisme i del Gabinet de Comunicació i Educació (UAB), catedràtic i consultor de la UNESCO. Amb el títol ‘El nou paradigma de la comunicació en l’educació. Com transformar els valors tecnològics en la innovació educativa’. Pérez ha parlat d’aquesta nova era que estem vivint on la tecnologia i especialment internet ha entrat a totes les cases i ha canviat la manera en que les persones es comuniquen, la seva percepció del temps i la seva connectivitat amb el món. En el món de l’ensenyament hi ha una necessitat de prendre consciència d’aquest nou paradigma i potenciar la innovació en l’educació d’una manera oberta i flexible.

Segons José Manuel Pérez, igual que en tots els descobriments importants, la tecnologia que tenim actualment al nostre abast, ha causat un canvi de paradigma que a la vegadada ha tingut efecte en la vida de les persones. La introducció d’internet a les nostres vides ha potenciat una percepció global i el treball cooperatiu. En aquest context, la cultura educativa ha quedat desfasada i per poder implementar aquest canvi de paragigma a les aules, no n’hi ha prou en introduir la tecnologia, cal un canvi més profund en el que l’aula del s.XXI és una aula creativa on hi apareixen nous escenaris i noves relacions entre alumnes, docents, els espais i la tecnologia emprada.

El ponent ha posat èmfasis a que com a docents no cal esperar que les institucions facin canvis sinó que els anima a ser part de la Teoria Fractal, en què els grans canvis es generen primer de tot a nivell micro.

Reflexions sobre l’evolució de l’educació de Google

La segona de les ponències ha anat a càrrec de Marc Sanz López, Responsable de Google Educació per al sud d’Europa, amb el títol “Reflexions sobre l’evolució de l’educació des de Google”. Per Marc Sanz, introduir tecnologia a l’aula no és sinònim de motivació dels alumnes. Igual que la substitució dels llibres per tablets no és sinònim d’aprenentatge innovador. Per motivar els alumnes i innovar a les aules hi ha d’haver un canvi en la manera en què s’introdueix la tecnologia als centres. La tecnologia de Google, no ha fet un pas endavant sinó, seguint la filosofia del seu fundador, ha fet un salt 10X, que es tracta de no evolucionar tecnològicament de manera gradual sinó anant 10 vegades més enllà.

Google està impulsant un sistema que preten ser una eina segura, simple, ràpida i resolutiva per a totes les parts que formen part de l’educació, els alumnes, els docents i els pares. A més a més té la característica de ser en un entorn obert on Google té molt clar que els nens d’avui seran els inventors del futur i per tant els ofereix espais per a poder desenvolupar l’aprenentatge, l’innovació i el coneixement. És per això que en Marc Sanz ha comentat que la feina dels professors és molt important per a guiar-los. Per finalitzar la seva ponència ha motivat als professors a que segueixin innovant a l’aula perquè el futur de l’educació passa per jornades com la que avui fa Tr@ms, on compartireu coneixement entre professors i escoles.

Experiències i casos d'èxit

La darrera part de la jornada s'ha dedicat a la presentació de bones pràctiques i casos d'èxit en educació i innovació. S’han dividit en quatre grups per etapes educatives. Destacant per Educació Secundària i Batxillerat el projecte “Play the game: gamificació i TAC a Educació Física” presentat per l’Escola Virolai. A Primària l’Escola Llar Lluís Maria Mestres d’Olot ha presentat “La Cocollona, un ésser de Girona”. També ha comptat amb la participació del CEIP San Agustin d’Albacete que ha presentat “La vuelta al mundo de Willy Fog. Realidad aumentada y geolocalización”. I per últim, per Cicles Formatius, ha participat l’INS la Garrotxa on han presentat “Robolot: aprendre jugant amb Robòtica Didàctica”.

La jornada s'ha aprofitat per donar a conèixer el treball que duu a terme el departament virtual col·laboratiu de matemàtiques de la Fundació Tr@ms amb “L’investigador estadístic”, que a través d’un programa de geolocalització els alumnes extreuen unes dades extrapolables estadísticament.

stats