SEGURETAT VIÀRIA
Comarques Gironines 08/12/2016

Els ciclistes volen penes més dures per als conductors temeraris

Un atropellament mortal a Roses marca un punt d’inflexió per reclamar canvis legislatius

Gerard Bagué
3 min
El conductor d’un Porsche llogat que havia consumit cocaïna va atropellar per darrere un ciclista a Roses i el va matar.

GironaLes entitats que promouen la mobilitat en bicicleta a Catalunya passen a l’acció per reclamar un canvi legislatiu que protegeixi més els ciclistes en cas d’accident amb vehicles de motor i castigui amb penes més dures les conductes temeràries. És la primera vegada que una entitat d’usuaris de la bicicleta demana personar-se com a acusació popular en el cas d’un ciclista que va morir atropellat.

L’entitat gironina Mou-te en Bici i la Federació d’Entitats per la Mobilitat en Bicicleta de Catalunya, recentment constituïda, pretenen conscienciar i fer pressió als partits polítics per promoure un canvi legislatiu que tipifiqui clarament el que consideren “actes criminals” i que els castigui d’una manera més contundent. Xavier Corominas, president de Mou-te en Bici de les comarques gironines, fa seva una frase de les associacions de víctimes d’accident de trànsit: “La conducció temerària, negligent i irresponsable constitueix un acte criminal, no un error de conducció”. Les entitats ciclistes es queixen del poc càstig: “No podem entendre que aquestes conductes no impliquin que la persona que n’és la causant no passi ni un dia a la presó”.

Antoni Sant, que exercirà l’acusació en el cas d’un ciclista atropellat a Roses, explica que el que causa la mort del ciclista no és la caiguda a l’asfalt, sinó el xoc brutal contra el parabrisa. “És la primera vegada que llegeixo en un informe policíac que un casc s’hagi desintegrat pel fort impacte”, explica el lletrat. Sant aclareix que en aquest cas, com que hi ha hagut resultat de mort, es podria arribar a condemnar el responsable amb més de dos anys i mig de presó i retirada del carnet durant sis anys. El problema, puntualitza, és que “amb la reforma del Codi Penal que es va aprovar, quan no hi ha resultat de mort, el 90% d’aquestes imprudències queden fora del procediment penal”. Sant recorda que les pressions dels lobis van fer retirar en l’últim moment de l’aprovació de la llei un paràgraf en què es considerava que tindrien repercussions penals tots els causants de lesions que comportessin per a les víctimes un tractament mèdic continuat. Hi van deixar només algunes lesions molt greus, com les amputacions.

La junta de Mou-te en Bici va considerar que l’atropellament de Roses era una cas que va sacsejar l’opinió pública i era el moment d’intervenir, tant per fer pedagogia de la protecció dels ciclistes com per subratllar la necessitat de promoure un canvi legislatiu. La família de la víctima està d’acord amb la seva iniciativa. “Els ciclistes tenim el mateix dret a fer servir una carretera que un cotxe de luxe de gran cilindrada”, diu Corominas. El president de l’entitat ciclista gironina pensa que encara falta molta conscienciació viària. “Alguns conductors tenen el xip d’accelerar quan volen avançar un altre vehicle i fan el mateix amb els ciclistes, quan el que haurien de fer és frenar igual que si veiessin un tractor”. Corominas es queixa que sovint no es deixa el metre i mig estipulat entre els cotxes i els ciclistes.

Alta gamma, cocaïna i velocitat

La mort del ciclista belga Ronny Hilaire Soenen a Roses el 9 d’octubre, encalçat per darrere per un vehicle d’alta gamma de lloguer conduït per un ciutadà francès que havia consumit cocaïna, va causar una gran commoció. Més encara quan amb les investigacions realitzades per la policia s’ha constatat que el vehicle anava gairebé al doble de velocitat dels 40 quilòmetres per hora permesos en aquell tram. El cas ofereix pocs dubtes perquè la policia va obtenir imatges de l’accident a través d’una càmera de seguretat que hi havia a la zona, que seran una prova determinant en el judici.

stats