Publicitat
Publicitat

CRISI ENERGÈTICA L'IMPACTE

Un poble del Bages, pioner en l'ús de leds, amortitzarà la inversió en quatre anys

Adaptar cada fanal costarà 35 euros

Per fi ho ha aclarit. El govern espanyol va explicar ahir que gastant la meitat la llum de les carreteres serà la mateixa. El cas del primer poble d'Europa a aplicar la mesura permet analitzar si és viable.

Jordi Tort no entén com és que el govern espanyol ha tardat tant a descobrir els beneficis del led. És regidor de l'Estany, al Bages, el primer municipi d'Europa que va apostar per aquesta tecnologia en més de 200 fanals. Aquesta setmana es complirà un any i mig des de la instal·lació d'aquest sistema per il·luminar els carrers del poble, i va explicar que la seva eficiència és "brutal" perquè l'estalvi energètic i econòmic no és de la meitat, sinó que significa el 76%.

Va exposar que "els fanals que gastaven 100 vats ara en gasten 25 i il·luminen igual". Aprofitant que el poble s'ha convertit en model, el proper 17 de març celebra unes jornades al seu municipi en què s'abordaran les experiències municipals sobre aquesta qüestió. Tort ho va aprofitar per convidar el ministre de Foment, José Blanco, a les jornades, per explicar-li la tecnologia. Va afegir-hi, per donar-li arguments, que "substituir bombetes donaria feina a molta gent que està a l'atur".

El govern espanyol va dir ahir que també preveu impulsar l'eficiència energètica en 2.000 edificis públics. L'Estany també li ha passat al davant. El monestir romànic del municipi, que tenia una despesa de 48.000 vats de potència, ara en tindrà 1.870. Tort va explicar que ara il·luminen el temple tota la nit.

Va reconèixer que el més car és la inversió inicial, que en el cas de l'Estany esperen amortitzar als 3,8 anys. Carles Cortès, d'Alsolred, una empresa que es dedica a l'eficiència energètica, va explicar que al ministeri de Foment li costarà uns 35 euros per cada fanal dur a terme la substitució de les bombetes de les carreteres espanyoles.

Va subratllar que la il·luminació amb led pot ser la mateixa que amb les bombetes actuals de sodi d'alta pressió (VSAP), sempre que s'utilitzi l'òptica adequada i que en eficiència el led ja és al capdavant. També va destacar que els llums actuals funcionen entre les 10.000 i 15.000 hores, mentre que la vida útil del led és de 50.000 hores.

I és que el ministre de Foment va donar ahir alguna pista més sobre el que pensa fer i va exposar que la reducció a la meitat dels 25 milions d'euros anuals que es gasta el ministeri en la il·luminació de les carreteres no suposarà que hi hagi menys llum. És el problema de no donar tota la informació, que les interpretacions porten a equívocs.

Aquesta és una de les mesures que el govern espanyol planteja impulsar els propers dies. Una altra és la reducció de la velocitat màxima als 110 km/h, que serà efectiva a partir de dilluns vinent a les autovies i autopistes, on fins ara el límit era de 120 km/h, i que ha provocat crítiques, no només polítiques, sinó també d'associacions de conductors. Una altra de les mesures és l'ampliació del percentatge dels biocombustibles a les gasolineres del 5,9% al 7%. L'Associació de Productors d'Energies Renovables (APPA) va valorar positivament la mesura però considera que el percentatge és "insuficient" i "inútil" si l'objectiu és reduir la dependència energètica de l'exterior. Per això demanen mesures més ambicioses i exigeixen al govern espanyol que aturi les importacions il·legals de biodièsel.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT