Publicitat
Publicitat

El gestor ja havia contractat el Royal Bank of Scotland, Cuatrecasas i AT Kearney

Aena ha gastat 5 milions en el procés anul·lat

La reforma aeroportuària empresa pel govern socialista, ara anul·lada pel PP, haurà costat almenys 5 milions a l'executiu espanyol. Aena encara no es ven, però els assessors cobraran igual.

La decisió de la ministra de Foment, Ana Pastor, de suspendre el procés de reforma aeroportuària iniciat pel seu antecessor, José Blanco, no li sortirà gratis a l'executiu de Mariano Rajoy.

El procés engegat pel govern socialista l'estiu passat ja havia desembocat en algunes contractacions que sumen prop de 5 milions d'euros. Concretament, al juny Aena va adjudicar a The Royal Bank of Scotland el contracte de serveis de banca d'inversió en el procés d'obertura al capital privat de la nova societat Aena Aeroports, incloent-hi la venda de fins a un 49% del seu capital, la creació de societats filials i els contractes de concessió.

The Royal Bank of Scotland es va imposar en el concurs a alguns dels bancs d'inversió més importants del món: BNP Paribas, Citigroup, Credit Agricole, HSBC Bank, Credit Suisse, Société Générale, Goldman Sachs i BBVA.

L'import del contracte era de dos milions d'euros més una quantitat variable en funció del preu de col·locació del 49% d'Aena al mercat.

Aquest contracte de servei de banca d'inversió s'ha de sumar al de l'assessoria jurídica per al desenvolupament del nou model, que es va adjudicar el bufet d'advocats Cuatrecasas per un import de 699.000 euros.

Per acabar, la consultora AT Kearney es va adjudicar el servei de consultoria estratègica per 1,9 milions d'euros. Els tres contractes sumen un total de 4,6 milions d'euros.

Dilluns la ministra Ana Pastor no va donar gaires pistes sobre el nou model aeroportuari, però sí que va deixar clar que el full de ruta elaborat pel seu antecessor a Foment quedava completament anul·lat. D'aquesta manera, els imports d'aquests contractes s'hauran d'abonar malgrat no haver-ne tret tot el profit esperat.

Per una altra banda, els set consorcis empresarials que van mostrar interès per la privatització de la gestió dels aeroports del Prat i Madrid-Barajas també van incórrer en les despeses pròpies d'un concurs d'aquesta envergadura -com la contractació d'assessors financers i advocats- però en aquest cas la marxa enrere del procés no tindrà cap cost per a l'Estat. Els candidats no tenen dret a ser indemnitzats perquè, de fet, encara no s'havien presentat les ofertes vinculants.

Intangible

El cost que sí que haurà d'afrontar l'executiu de Mariano Rajoy és, per ara, intangible. Es tracta del desprestigi internacional que pot provocar el fet de desdir-se d'un concurs internacional ja convocat. La decisió pot provocar el recel dels inversors de cara a futures convocatòries.

Ana Pastor no ha concretat quan disposarà d'un esborrany del futur mapa aeroportuari, tot i que durant la intervenció de dilluns va fer diverses al·lusions a la conveniència de mantenir la gestió centralitzada d'Aena, en contra de les reivindicacions de Catalunya dels últims anys i de la proposta del govern de José Luis Rodríguez Zapatero.

El deute d'Aena, que va tancar el 2010 amb unes pèrdues de 275 milions d'euros, ronda actualment els 12.000 milions d'euros. La ministra haurà de determinar quina és la millor manera d'eixugar aquest passiu. Pastor podria optar per una col·locació a borsa, com també va sospesar José Blanco, però aquesta opció requereix l'arribada d'una situació econòmica més estable.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT