REFORMA AEROPORTUÀRIA
Crònica 05/09/2011

Aena rep avui les ofertes per a la gestió del Prat i Barajas

Els consorcis interessats a gestionar els aeroports del Prat i Barajas hauran de presentar avui la documentació que acrediti la seva solvència tècnica i econòmica. Almenys un grup català hi serà.

I.p.
2 min
L'aeroport de Barcelona té capacitat per acollir 55 milions de passatgers a l'any.

Barcelona.Avui a les 13.30 hores s'acaba el termini per presentar a Aena, el gestor aeroportuari espanyol, les ofertes per assumir la gestió dels aeroports del Prat i Madrid-Barajas.

Concretament, avui s'acaba la primera fase del procés de concurrència iniciat el 30 de juliol, en la qual els licitadors hauran de lliurar la documentació que acrediti la seva solvència tècnica i econòmica. Així, tots aquells que desitgin participar en el concurs aeroportuari més important dels últims anys hauran de manifestar-ho avui.

Aquest tràmit resulta especialment significatiu, ja que tot sector coincideix a considerar que Aena ha fixat uns requisits altíssims per optar a la gestió de les seves dues principals joies.

Els aspirants han de demostrar que tenen actius o en gestionen per valor de 3.000 milions d'euros, a més de tenir una participació de més del 25% en algun operador aeroportuari amb un trànsit anual superior als 25 milions de viatgers. Els adjudicataris hauran de fer front a un pagament inicial de 1.600 milions d'euros en el cas del Prat i de 3.700 milions en el cas de Barajas, a més d'abonar cada any a Aena el 20% de la facturació.

Interès d'Abertis

Aquestes condicions restringeixen la capacitat de molts operadors del sector de presentar-se al procés. S'espera que el grup d'infraestructures Abertis, participat per La Caixa, formalitzi avui la seva proposta. El grup hi acudirà en consorci amb el fons britànic de capital risc CVC (que té el 15% d'Abertis) i amb l'asseguradora francesa AXA, tot i que hi podria haver novetats d'última hora en aquest consorci i que algun nou grup en formés part.

Aena ha preferit que el Prat i Barajas siguin gestionats per operadors diferents. Així, sembla segur que Abertis es decantarà pel Prat, ja que el grup té seu a Barcelona.

Pel que fa a la concessió de Barajas, totes les mirades es centren en Ferrovial. Acciona i FCC també podrien estar a la cursa, aliats amb Fraport i Changi, respectivament. Un altre dels grups que ha manifestat interès en el procés és Global Infrastructure Partners (GIP), firma controlada per Credit Suisse i General Electric que va comprar a Ferrovial l'aeroport londinenc de Gatwick.

stats