Publicitat
Publicitat

TRANSPORTS

El grup francés redueix un 45% la plantilla de la fàbrica de trens catalana per la falta de comandes

Alstom acomiada 400 empleats a Santa Perpètua

La direcció de la multinacional francesa Alstom va comunicar ahir als treballadors un pla d'ajust que suposarà una retallada de 400 llocs de treball a la fàbrica de trens de Santa Perpètua de Mogoda.

La dràstica retallada de les inversions públiques a Espanya ha acabat afectant i de valent l'activitat de la multinacional francesa Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, on el grup té la seva fàbrica de trens per al mercat espanyol, hereva de l'antiga La Maquinista.

La companyia va anunciar ahir un esborrany del "pla d'adaptació" dels seus centres industrials europeus. Aquest pla suposa l'eliminació de 400 llocs de treball a Santa Perpètua, equivalents a un 45% de la plantilla actual, de prop de 900 treballadors. Aquesta xifra podria ser fins i tot superior, ja que el grup ha comunicat que no renovarà els contractes temporals de les plantes afectades pel pla d'ajust. No obstant, fonts d'Alstom no van concretar quants contractes temporals hi ha vigents a la fàbrica catalana.

La pitjor part de la retallada correspon a la fàbrica alemanya de Salzgitter, que patirà 700 acomiadaments. A Itàlia s'eliminaran 280 llocs de treball i s'inclou el tancament del centre de Colleferro, que té 145 treballadors. En total el pla afectarà 1.380 empleats.

Reunió a París

La direcció d'Alstom va comunicar ahir aquest pla al Fòrum Europeu de Treballadors, la plataforma d'empleats dels diferents mercats del grup, durant una reunió a París, on es troba la seu del hòlding.

"Aquest pla està dissenyat per compensar la baixa demanda en aquests països i mantenir la competitivitat de la base industrial", diu l'empresa en un comunicat. Alstom afegeix que la planta de Santa Perpètua de Mogoda s'ha vist afectada "pel baix nivell de comandes dels operadors nacionals". En el cas d'Espanya, els encàrrecs han caigut en picat.

El mercat de fabricació de trens ha passat en cinc anys d'un volum de 900 milions d'euros l'any a 300 milions. En aquest negoci, Alstom competeix amb grups com CAF, Talgo, Bombardier, Siemens i empreses de senyalització com Thales i Dimetronic.

Alstom Transport, la divisió del grup que s'encarrega de la fabricació de combois, va facturar prop de 500 milions d'euros en l'exercici fiscal 2009-2010. La facturació global d'Alstom a Espanya, on el grup té 4.000 treballadors, va ser de 1.221 milions. A escala mundial el conglomerat empresarial va facturar 18.739 milions d'euros i va obtenir un benefici net de 1.109 milions. El grup, que té com a principal accionista la constructora francesa Bouygues, va tancar l'any amb 81.500 treballadors.

Santa Perpètua acull l'únic centre productiu d'Alstom a Espanya. D'aquestes instal·lacions n'han sortit durant els darrers anys trens per al servei d'AVE espanyol, per al Trambaix i el Trambesòs i, més recentment, per a la línia 9 del metro de Barcelona. Durant el 2010 la planta no va rebre encàrrecs de Renfe ni de cap servei de metro.

Contracte suspès

El juliol passat el Ministeri de Foment va decidir suspendre el contracte estrella de l'AVE: la compra de deu trens d'alta capacitat per a la línia entre Madrid i París, valorats en 270 milions. Actualment treballa en dos projectes d'adaptació de trens per a persones de mobilitat reduïda. Per contrarestar aquesta escassetat de contractes, París ha encomanat a Santa Perpètua alguns dels projectes internacionals, com la construcció de 57 trens per al metro de Panamà i 45 combois per al metro de Santo Domingo.

La factoria catalana ja està afectada actualment per un expedient de regulació d'ocupació (ERO) temporal que expira el juliol del 2012. No obstant, la direcció del grup és partidària de deixar sense efecte aquest ERO davant del nou pla. La retallada d'Alstom se suma a les anunciades aquest mateix any per Yamaha i Derbi a Catalunya.

Per una altra banda, el grup francès manté al districte barceloní del 22@ els 450 treballadors d'Alstom Wind, empresa sorgida amb la compra de la cooperativa catalana Ecotècnia el 2007. Des de Barcelona el grup dissenya la seva expansió eòlica mundial.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT