Publicitat
Publicitat

INDÚSTRIA AÈRIA

L'aerolínia ha quedat fora del ball de fusions i suma un deute de 22.170 milions

American Airlines suspèn pagaments però manté els vols

American Airlines ha suspès pagaments amb deutes per valor de 22.170 milions d'euros. Durant els últims anys ha caigut de la primera a la sisena posició del rànquing mundial d'aerolínies.

American Airlines, la companyia nord-americana que ha liderat l'aviació comercial durant dècades, ha presentat suspensió de pagaments. Ho va fer ahir en un jutjat de Nova York en acollir-se al capítol 11 de la llei concursal dels Estats Units.

L'aerolínia amb seu a Fort Worth (Texas) arriba als jutjats amb un deute de 29.550 milions de dòlars (22.170 milions d'euros) i actius per valor de 24.720 milions de dòlars (18.546 milions d'euros). La companyia, que ofereix un vol diari entre el Prat i Nova York, assegura que mantindrà les operacions amb normalitat.

Durant els últims anys American ha passat de la primera a la sisena posició del rànquing mundial d'aerolínies per volum d'ingressos. Als Estats Units és el tercer operador, per darrere de United Continental i Delta. A diferència d'aquestes dues companyies, American Airlines encara no havia afrontat una reestructuració a fons del negoci.

Onada de fusions

De fet, American era una de les úniques grans companyies nord-americanes que no s'havien acollit a la suspensió de pagaments, com van fer Delta, United Airlines, Northwest o US Airways. Després d'aquests processos va arribar una onada de fusions (Delta va absorbir Northwest, i United i Continental van anunciar la fusió l'any passat), de la qual American n'havia quedat despenjada.

La companyia ha arribat a aquesta situació després que fracassessin les negociacions amb els pilots i per l'encariment del combustible. Durant els primers nou mesos de l'any el grup va perdre 884 milions de dòlars (663 milions d'euros), mentre que els números vermells del mateix període de l'any anterior van ser 373 milions de dòlars. El 2010 va ser l'aerolínia que va perdre més diners: un total de 471 milions de dòlars (353 milions d'euros), tot i ser la segona aerolínia mundial per volum de passatgers (201.891 viatgers), per darrere de Delta. Els ingressos van ser de 22.170 milions de dòlars (16.633 milions d'euros).

"El nostre gran desavantatge amb els principals competidors, que van reestructurar els costos i el deute a través del capítol 11, s'ha fet cada vegada més insostenible", va explicar ahir Thomas Horton, nou conseller delegat de la companyia en substitució de Gerard Arpey.

Horton va assegurar que l'aerolínia sortirà "més sòlida" d'aquest procés concursal, que va qualificar de "difícil, però necessari, i el camí correcte per ser una aerolínia més eficient, més consolidada financerament i més competitiva".

American Airlines, que suma 78.000 empleats, va assegurar ahir en un comunicat que disposa de 4.100 milions de dòlars (3.077 milions d'euros) a la caixa per afrontar les operacions durant el procés concursal. L'objectiu de la companyia és aconseguir sanejar els comptes i renovar la flota. American va anunciar al juliol la comanda d'avions més important de la història en encarregar 460 aparells a Boeing i Airbus per als pròxims cinc anys.

En fusionar-se el 2010, Iberia i British Airways van obrir la porta perquè American, sòcia en l'aliança One World, s'incorporés a la fusió quan la legislació ho permetés. IAG, el grup resultant de la integració d'Iberia i British, va assegurar ahir que confia en el futur del soci transatlàntic. Les accions d'American van caure ahir a la borsa un 84%, fins als 0,26 dòlars. American Airlines és propietat dels fons Primecap, ICC, Capital World, Lim, Vanguard i Black Rock.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT