NOU MODEL SANITARI
Crònica 12/03/2012

Aposta catalana per l'e-salut

Les noves tecnologies estan ajudant a reduir costos en la sanitat. Hospitals catalans com el Sant Pau ja aposten per l'e-salut com una eina més per garantir la sostenibilitat del sistema.

Lara Bonilla
3 min
INNOVACIÓ A LA CONSULTA DEL METGE
 Els hospitals i els centres de primària fa temps que han incorporat les noves tecnologies. La metge de família Maria Lluïsa Calvet atén algunes consultes de pacients via e-mail al CAP Garraf Rural, a Sant Pere de Ribes. Molts e-mails són dubtes sobre la medicació i els símptomes de malalties i sol·licituds de baixes, resultats d'analítiques o receptes.

BARCELONAEl sector bancari ja fa temps que ha incorporat les noves tecnologies per relacionar-se amb els seus clients. Igual que podem accedir per internet als nostres comptes bancaris, ho hem de poder fer a la informació, als tractaments mèdics i als metges. És el que s'anomena ehealth o e-salut. La sanitat catalana està apostant per les noves tecnologies com una eina més per mantenir el sistema sanitari actual ja que permeten reduir costos. "Poden ser una eina de canvi en un context de crisi com l'actual. Es poden fer més coses i millor i amb menys cost. Entre un 70% i un 80% dels costos sanitaris són en personal. Si estalviem, podrem ser més eficients", diu Josep Manel Picas, director de Sistemes d'Informació i TIC de l'Hospital de Sant Pau.

Precisament, aquest hospital inaugura oficialment demà un centre dedicat a les noves tecnologies. Una mena de laboratori d'idees per desenvolupar aplicacions tecnològiques per a la salut i que ja fa uns mesos que funciona. També el Parc de Salut, a Sabadell, té un centre per a la innovació en noves tecnologies aplicades a la medicina. Catalunya és un dels països més avançats en aquesta matèria. Un exemple són la recepta electrònica, la història clínica compartida o la carpeta personal de salut. Hospitals i CAPs ja estan usant la tecnologia per relacionar-se amb els pacients, ja que permet una medicina personalitzada. Telerehabilitació a distància i xarxes socials per a malalts són algunes iniciatives en marxa.

Centre pioner a Sant Pau

Xarxa de malalts d'Alzheimer i rehabilitació de la disfàgia

L'i2Health Sant Pau és un centre pioner a l'Estat que desenvolupa tecnologies de la informació aplicades a la salut i la dependència. Destaca una aplicació de telemedicina per a la rehabilitació de la disfàgia (dificultat per empassar). La teràpia actual és presencial però s'havia detectat que molts pacients deixaven d'anar-hi perquè és una rehabilitació difícil. En canvi, amb la telemedicina (el pacient es connecta des de casa i el metge des de l'hospital li dóna les indicacions amb un sistema similar a l'Skype), ha millorat l'adherència dels pacients al tractament en sentir-se més còmodes.

Un altre projecte és el Connect Alzheimer, una xarxa de terminals tàctils que pacients i cuidadors fan servir a casa i que permet que els cuidadors es comuniquin entre ells i amb un professional, de manera que es millora la seva autoestima i es redueix el risc de problemes psicosocials. També permet que els pacients d'Alzheimer puguin fer pràctiques personalitzades d'estimulació cognitiva des de casa i monitorats per un professional.

Xarxes socials i mòbils

Infermera Virtual i consells de nutrició a joves via WhatsApp

La web Infermera Virtual, del Col·legi d'Infermeres de Barcelona, serveix de suport a l'atenció presencial. Les infermeres també donen consells de salut via Twitter. Una iniciativa similar és NutrApp, un projecte liderat per la professora de la Universitat Ramon Llull Marga Serra, que utilitza el WhatsApp per assessorar en temes d'alimentació un centenar de joves de 18 a 35 anys. "Treballem cada setmana un objectiu nutricional", diu. El jove podrà demanar ajuda al nutricionista abans de fer la compra o abans de cuinar i rebre una resposta ràpida. És el que s'anomena mobile health , perquè utilitza les aplicacions dels telèfons mòbils. Les xarxes socials també s'estan utilitzant perquè malalts crònics puguin posar-se en contacte i compartir experiències. "La idea és utilitzar eines que ja s'estan aplicant en altres sectors per millorar la qualitat del servei", diu Picas. I posa com a exemple el seguiment dels malalts crònics que, amb les noves tecnologies, no han de visitar tantes vegades el metge. "Se'ls pot fer seguiment telemàtic i quan sigui necessari s'intervé", afegeix.

DiagnostiCat

Un servei per saber quins són els diagnòstics de l'atenció primària

¿Vols saber què estan diagnosticant els metges de família? Una de les experiències tecnològiques que ha impulsat el departament de Salut és el servei DiagnostiCat, en què el ciutadà pot accedir a informació ràpida i fiable dels diagnòstics més rellevants de l'atenció primària a Catalunya: des de quants casos de grip s'han diagnosticat aquesta setmana fins a quantes visites reben els metges.

Emergències mèdiques

Aplicació que automatitza la gestió de les emergències

Experts en intel·ligència artificial del CSIC estan desenvolupant una aplicació que millora la coordinació de tots els actors implicats en una emergència mèdica per agilitzar el trasllat dels pacients a l'hospital. Permet l'accés remot a dades mèdiques dels pacients i amb un simulador basat en dades històriques es coordinen els recursos. El prototip està en proves i encara no es comercialitza.

stats