Publicitat
Publicitat

TECNOLOGIA LA LLUITA PEL MERCAT

La companyia de Steve Jobs, a punt d'aconseguir l'hegemonia tecnològica

Apple contra tothom

Durant unes hores Apple va aconseguir, el 9 d'a gost, destronar la petroliera Exxon Mobil com l'empresa més valuosa del món per capitalització borsària, quan va superar els 341.000 milions de dòlars. És una fita extraordinària per a una empresa que fa 14 anys estava gairebé en la ruïna. El retorn de Steve Jobs a finals dels noranta, acomiadat el 1984 de l'empresa que ell mateix havia creat el 1976 amb Steve Woz niak al garatge de casa seva, va ser clau per al seu ascens meteòric al cim.

Jobs va recuperar la imatge creativa, innovadora i fresca dels inicis d'Apple i la va desprendre del clixé de marca elitista i dedicada només a sectors artístics. La millor tecnologia però també l'estètica del disseny han estat els pilars de la companyia que va revolucionar l'ordinador personal. Un dels seus èxits ha estat posicionar els seus nous productes com uns objectes de culte per als consumidors, imprescindibles per estar a l'avantguarda de la moda tecnològica. A més, Jobs cuida fins l'últim detall les presentacions de les seves noves criatures, que aixequen gran expectació entre els seguidors.

Els iMac van ser els primers a rellançar la companyia: ordinadors de colors vius i dissenys que trencaven motlles. Apple no es va aturar aquí i es va diversificar amb productes com ara el dispositiu per escoltar música iPod (2001) i el telèfon intel·ligent iPhone (2006), que van revolucionar els sectors de la música i la telefonia mòbil. I l'última joguina és la tauleta electrònica iPad, que està canviant hàbits com el de la lectura de llibres, revistes i diaris.

La temptació monopolística

La recerca constant de noves eines de comunicació que s'avancin a les necessitats dels consumidors ha estat clau en el renaixement de l'empresa. Apple ha superat de llarg el domini del seu gran rival: Microsoft. De fet, els seus tentacles són més grans gràcies a la combinació de productes de hardware i software, ja que fabrica mòbils i ordinadors però també crea sistemes operatius com el Mac OS i el de mòbil iOS. Amb aquesta set d'èxits imparable, Apple ha canviat la societat però també ha mostrat la seva cara menys amable. Ha deixat de ser un outsider per convertir-se en un gegant amb pràctiques gairebé monopolístiques.

Fa deu anys Microsoft era odiat per tothom pel seu predomini en el mercat. Crítiques que ara rep Apple per programes com iTunes, ja que els seus productes iPod i iPhone estan obligats a utilitzar-lo per escoltar música o comprar tons per al telèfon, o pel seu servei App Store. L'empresa de la poma, que el 2012 posarà a la venda l'iPad3, lluita en diferents fronts per obtenir l'hegemonia del mercat tecnològic però empreses com Google estan disposades a parar-li els peus.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT