Publicitat
Publicitat

La companyia ha de recomençar quinze anys després de la tornada revolucionària de Jobs

Apple s'ha de tornar a reinventar

Els experts creuen que sense Jobs Apple està obligada a canviar. Potser no immediatament, amb l'estratègia de productes ja dissenyada a dos anys vista, però sí a mig i llarg termini.

El mes d'agost passat, quan es va anunciar que Steve Jobs deixava la direcció d'Apple, els treballadors de la multinacional van rebre un e-mail de Tim Cook, el successor. "Vull que confieu que Apple no canviarà", deia l'e-mail per calmar la creixent inquietud dels treballadors. Però és probable que Apple no tingui alternativa i hagi de canviar.

"Apple ha de trencar el model actual per evolucionar", assegura Marc Cortés, professor d'Esade i soci de la consultora Roca Salvatella. "Apple ha estat una companyia tancada, Jobs era l'únic portaveu i les seves intervencions es limitaven a poques presentacions, i això només s'aguanta amb una persona com Jobs", afegeix. Cortés opina que per reemplaçar una persona tan carismàtica caldria ampliar els canals de comunicació i el nombre de persones que són la cara pública de la companyia.

Tim Cook va debutar dilluns davant del gran públic, quan va presentar el nou iPhone 4S. Acostumats a les populars keynotes de Jobs, el discurs de Cook, amb un perfil més tècnic, va decebre els fidels seguidors d'Apple. "Si l'iPhone 4S l'hagués presentat Steve Jobs la reacció hauria estat diferent", considera Marc Cortés.

Mitomania

L'estil icònic de Jobs li va permetre guanyar un gran nombre de seguidors, que van mitificar-lo a ell i a la companyia. Gràcies a això, Apple va guanyar un nombre suficient d' early adopters , gent que comprava ràpidament les primeres -i més cares- unitats dels seus productes. Això garantia l'èxit de les novetats a curt termini i li donava temps per rebaixar-ne el preu i ampliar el públic potencial.

El carisma de Jobs possiblement donava més volada a les novetats, però els experts creuen que la qualitat dels productes també era determinant. "La qualitat és excel·lent", reconeix Cortés. "Jobs entenia molt bé el perfil del client", afegeix Javier Zamora, professor de sistemes de la informació de l'Iese. "Venia productes senzills d'utilitzar, que amaguen la tecnologia perquè l'experiència sigui més agradable".

Segons Zamora, Apple planifica els productes a dos anys vista, de manera que el canvi en aquest sentit no serà dràstic a curt termini. Poc abans del seu retorn a Apple a mitjans dels 90, Jobs va criticar que la companyia hagués perdut la "cultura de la innovació" que tenia en els seus primers anys. Zamora opina que ara que Steve Jobs torna a faltar, el repte serà no perdre aquesta cultura un altre cop. Però d'ara en endavant "s'ha de donar més importància al producte que a qui el presenta", apunta Marc Cortés.

Jobs ha mort en el moment més dolç de la història d'Apple. Les vendes de productes com l'iPhone o l'iPad no fan més que créixer i la revalorització de les accions de la companyia l'ha portat a disputar-se el primer lloc com a empresa més valuosa del món per valor en borsa, en competència amb la petroliera Exxon. Al tancament dels mercats d'ahir, Apple valia prop de 350.000 milions de dòlars (262.000 milions d'euros).

El llegat

Tothom indica que Tim Cook, enginyer de formació i encarregat de les operacions d'Apple, té un perfil més tècnic que el desaparegut fundador de la companyia. Però, independenment de la seva vàlua personal, Javier Zamora creu que un dels grans encerts de Jobs va ser envoltar-se d'un gran equip, "que segueix existint". Al cap i a la fi, recorda, últimament Jobs ha estat una bona part del temps de baixa mentre Cook i la resta de l'equip han seguit comandant la companyia.

"És d'esperar que el gran llegat de Steve Jobs sigui el seu propi equip i la cultura d'organització de què ha imbuït tota la companyia", conclou.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT