EL FUTUR DEL TRANSPORT PÚBLIC
Crònica 02/01/2011

Autobusos més ràpids a la primavera

Barcelona començarà a teixir d'aquí poques setmanes una nova xarxa d'autobusos. Dues noves línies -que podrien ser tres- seran les encarregades d'estrenar la xarxa de busos ràpids de la ciutat.

Quim Torrent
2 min
Els busos que circularan per les noves línies ràpides seran els articulats.

Barcelona.Retbus és el nom de la futura xarxa d'autobusos ràpids que tindrà Barcelona d'aquí uns anys. TMB ha decidit començar a posar fi a una anomalia històrica en el transport públic de la ciutat: la caòtica xarxa actual d'autobusos. La majoria de les línies actuals fan uns recorreguts similars als antics tramvies, amb itineraris poc eficients i amb connexions difícils.

Per posar la xarxa al dia, l'empresa encarregada dels autobusos públics de la ciutat vol adaptar un model que ja funciona a ciutats com Bogotà, Hamburg o Ottawa. Amb el nom BRT - bus rapid transit , en anglès-, el concepte de busos d'altes prestacions s'aconsegueix combinant autobusos de gran capacitat i alta freqüència en hora punta i coordinant el pas d'aquests amb els semàfors. Això fa que la velocitat comercial sigui molt més alta -fins a 20 km/h- que en els busos convencionals. En el cas dels vehicles de TMB, per exemple, la velocitat no arriba als 13 km/h.

La implantació de la nova xarxa es farà de manera progressiva. De fet, la seva estructura anirà mutant a poc a poc, ja que algunes de les noves línies substituiran algunes de les actuals i podran modificar el traçat d'altres. Tot apunta que les dues primeres línies que s'implantaran seran una entre plaça Espanya i Sarrià, un recorregut semblant però més directe que el de la línia 30, i una altra entre Zona Universitària i Fabra i Puig per la ronda del Mig, similar a la ruta del 74.

El canvi d'estructura de la xarxa és fruit d'un acurat estudi que ha durat més de cinc anys. D'una primera xarxa proposada sobre un model teòric, absolutament quadriculada, s'ha passat amb els anys a una estructura més lògica i adaptada a les necessitats de la ciutat. La part final del treball ha sorgit de la col·laboració entre TMB, l'Ajuntament de Barcelona, el Centre d'Innovació del Transport de la UPC, dirigit per Francesc Robusté, i el Center for Future Urban Transport de la Universitat de Califòrnia, dirigit per Carlos F. Daganzo.

Més separació entre parades S'ha acabat definint una xarxa amb 11 corredors, sis de verticals i cinc d'horitzontals, per on circularien els busos ràpids. A banda de l'augment de la rapidesa, perquè el sistema sigui més eficient cal més freqüència que les línies actuals, a l'entorn d'uns cinc minuts a les hores punta. La velocitat comercial d'aquestes línies també serà més alta perquè hi haurà menys parades. Al centre n'hi haurà cada 430 metres i als barris perifèrics cada 650. A les línies actuals, la distància més gran entre parades són 300 metres. Les línies també passaran pels principals intercanviadors de transport públic de la ciutat, com les estacions de Sants o Plaça Catalunya o els intercanviadors de Diagonal o Arc de Triomf.

Després de nombroses especulacions, la posada en marxa de les línies no es durà a terme fins almenys el mes de març o abril. Perquè les línies de bus ràpid siguin una realitat caldrà fer algunes obres d'ampliació i desplaçament en algunes parades, per exemple, caldrà que s'hi puguin aturar dos busos a la vegada. Una altra de les reformes que caldrà abordar, i aquesta força més complexa, és la de la prioritat semafòrica dels autobusos.

stats