Publicitat
Publicitat

TURISME

Els empresaris busquen solucions per combatre l'excés d'oferta del sector hoteler

Barceló convertirà en apartaments els seus hotels més ineficients

La cadena hotelera impulsarà la reconversió dels seus establiments més ineficients, tot i que és conscient que serà difícil obtenir l'autorització de les comunitats autònomes.

En època de vaques grasses tot s'hi valia, sempre hi havia lloc per un hotel més i els bons resultats dels grans hotels tapaven els no tan bons. Però ara el que no funciona per si sol s'ha de repensar. En aquesta línia, el director general comercial del grup Barceló, Jaume Buxó, va explicar ahir que una de les opcions que es plantegen és vendre hotels perquè els compradors els converteixin en apartaments. Aquesta possibilitat ajudaria el grup a afrontar els problemes de la mitja dotzena d'hotels de tres estrelles que tenen. El grup hoteler va exposar els seus plans a l'ARA durant la inauguració de Fitur, fira de turisme que se celebra a Madrid.

Barceló aposta pels hotels de quatre i cinc estrelles. Saben que la decisió que han pres l'hauran de negociar amb les autonomies perquè impulsin legislacions autonòmiques que ho permetin. I saben que no serà fàcil. Però tal com diu Buxó: "No podem seguir sense ser competitius i no podem tirar els hotels a terra". Buxó creu que Espanya té un repte: cal trobar solucions a la "sobreoferta hotelera i fer un producte diferenciat i de qualitat". El grup presentarà avui un pla estratègic que "hauria de ser per a cinc anys però que serà per a dos", ja que creuen que el futur és "imprevisible".

El sector està obligat a buscar solucions creatives. Els diferents operadors consultats ahir van confirmar que actualment hi ha més oferta que demanda. Joan Gaspart -president de Turisme de Barcelona, director dels hotels Husa i des d'ahir president del Consell de Turisme de la CEOE- va reconèixer que "potser sí que ens hem passat, fent hotels a Barcelona", però va considerar que "els hotels no han caigut del cel" i els empresaris han de tenir llibertat per decidir. Gaspart considera que, si bé a curt termini és perjudicial que hi hagi molts hotels, a la llarga és positiu perquè "si no els haguéssim fet, Barcelona no seria el que és".

Pujaran els preus
Un altre problema són els preus del sector hoteler, que han caigut un 20% des del 2007 i estan a nivells "molt per sota" de la qualitat del producte que s'ofereix, segons Gaspart. L'empresari va sostenir que la situació és "inviable" i que les tarifes s'han de recuperar aquest any "per necessitat" .

Des de Princess van més enllà. La cadena hotelera assegura que les seves tarifes estan al nivell de les de fa cinc anys. D'una banda, han de mantenir la qualitat per no perdre clients i, de l'altra, han d'abaixar els preus perquè "cal que el client torni". En aquest cas, per lluitar contra la crisi han decidit apostar per l'especialització d'alguns hotels en el turisme només per a adults, una oferta que Barceló va indicar que també estan impulsant.

Sol Melià va avançar que invertirà 90 milions d'euros, el doble que el 2010, per obrir un hotel cada 3 o 4 setmanes fins a incorporar-ne 28 de nous aquest any, el 92% fora de l'Estat. El president, Gabriel Escarrer, va dir que els preus estan començant a pujar el 2010, perquè considera que no poden baixar més.

El mateix secretari general de Turisme, Joan Mesquida, va considerar la pujada dels preus com una de les assignatures pendents que aquest any han de trobar resposta.

Per Joan Gaspart, la solució als preus i al fet que hi hagi més oferta que demanda és senzilla: cal més promoció. Per això va avançar que demanarà 50 milions d'euros a la taula sectorial entre empresaris i sector públic que preveu impulsar el nou Govern (i que ahir mateix va anunciar la directora general de Turisme , Marian Muro). Gaspart també és partidari d'impulsar una taxa per als turistes i suprimir totes les normatives que afecten el sector.

Optimisme
El primer dia de la Fira Internacional de Turisme (Fitur) va servir per comprovar que el turisme torna a una situació de pràctica normalitat, ja que s'ha registrat el retorn a la fira d'empreses que durant els dos últims anys no hi havien estat, com Iberia o Amadeus. El turisme ha iniciat una recuperació lenta però imparable, segons va anunciar fa uns quants dies l'Organització Mundial del Turisme (OMT), que va xifrar en un 6,7% el moviment de turistes per tot el món el 2010. La fira reuneix 10.500 empreses de 166 països en 75.000 metres quadrats. La fira espera rebre 200.000 visitants.

Diverses empreses han aprofitat la fira per destacar les millores registrades l'últim any. NH ha elevat a més d'un 17% la seva ocupació el 2010 "amb molts esforços", segons va explicar el president de la cadena, Gabriele Burgio. Va afegir que l'única solució és "treballar com uns bojos". La web de viatges i oci urbà Atrápalo va exposar que ha facturat 185 milions d'euros el 2010, fet que representa un creixement del 10%, i continua el pla d'expansió obrint nova filial a Colòmbia. Són motius per a l'optimisme.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT