EL PROBLEMA DE L'APARCAMENT
Crònica 27/12/2010

Barcelona exporta l'àrea verda a tot el territori

Esplugues, Valldoreix i Sant Joan de les Abadesses van estrenar l'Àrea Verda el 2009 però van passar desapercebudes a ulls de Barcelona. Aquest 2011 s'hi sumaran dues ciutats més: l'Hospitalet i València.

Albert Balanzà
3 min
Barcelona exporta l'àrea verda a tot el territori

Barcelona.L'àrea verda de regulació d'aparcament, cinc anys després que l'Ajuntament de Barcelona comencés a implantar-la, ja ha trencat les costures de la ciutat i s'ha començat a exportar arreu. Aquest model d'aparcament, que tan criticat va ser per instaurar el pagament d'una pràctica que fins aquell moment havia estat gratuïta, ha traspassat fronteres fins a municipis com Esplugues, Sant Joan de les Abadesses o Valldoreix, en el terme municipal de Sant Cugat del Vallès. Ampliada l'estiu passat fins a 22 zones de nou districtes, l'àrea verda només esquiva a Barcelona el districte de Nou Barris i la majoria de barris de Sant Andreu i de Sant Martí, però ja suma més de 100.000 places.

De manera potser més modesta però amb un impacte notable, Esplugues de Llobregat va ser el primer municipi a convertir, el maig del 2009, l'àrea verda en una mesura d'àmbit metropolità: l'ajuntament que governa la socialista Pilar Díaz té regulades 298 places al barri del Centre i el desembre del 2009 va ampliar l'espai regulat a 136 places més de la zona de Can Vidalet, en els anomenats blocs París-Roma-Londres. El primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament d'Esplugues, Enric Ginert, assegura que la mesura, sobretot en l'última ampliació, es va prendre com a resposta a la "pressió" dels cotxes del barri veí de Pubilla Casas, a l'Hospitalet, que aparcaven a Esplugues per la falta de places soterrades i de superfície. A Esplugues, segons Ginert, ara hi ha en estudi l'ampliació de l'àrea al barri de Finestrelles, per la pressió de visitants sobre veïns a la zona de l'Hospital de Sant Joan de Déu.

L'Hospitalet, a dos extrems Una altra alcalde, la de l'Hospitalet, Núria Marín, té també sobre la taula l'extensió de l'àrea verda, que va ser aprovada el juny del 2010. Però tot i que tothom pensava que Gran Via-Districte Econòmic seria el primer barri hospitalenc a estrenar-la -pel soroll que han fet les associacions de veïns de la zona, contigua a la concorreguda Ciutat de la Justícia-, l'Ajuntament treballa ara també, a l'altra banda del municipi, amb la idea de Pubilla Casas. La petició ve dels comerciants del carrer Renclusa i vol tornar la pilota a Esplugues ja que, segons fonts pròximes a Marín, la pressió d'aparcament s'ha invertit cap a l'Hospitalet en els últims mesos.

Dins de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, però ja darrere de Collserola, l'Entitat Municipal Descentralitzada de Valldoreix, a Sant Cugat del Vallès, també va activar fa un any el sistema d'aparcament regulat inspirat en Barcelona, amb 400 places a la zona de l'estació. "Hi havia més cotxes de fora perquè hem passat a ser lloc de segona a primera residència", diu la presidenta de l'EMD, Montserrat Turu. Aquesta zona autònoma de Sant Cugat, segons Turu, no estudia ara com ara cap ampliació però ha engegat converses amb Tabasa i Ferrocarrils de la Generalitat per fer un aparcament soterrat combinable amb el bitllet de tren.

Del Ripollès a l'Horta

La tesi que l'àrea verda és i serà merament metropolitana per la pressió d'uns barris sobre els altres, però, es desmunta amb el cas en funcionament de Sant Joan de les Abadesses i amb el cas imminent de València ciutat. A Sant Joan, des de l'1 de desembre del 2009, l'Ajuntament ha repartit 3.000 rellotges a clients habituals i comerciants del centre en una mesura d'impacte sobre 36 places inicials al passeig i a la plaça Major. La diferència amb Barcelona, segons el regidor d'Urbanisme i Promoció Econòmica, Joan Basagañas, és que el servei és gratuït. "Era una antiga demanda de la Unió de Botiguers", afegeix. Aquest 2010 l'àrea verda de Sant Joan s'ha ampliat amb vint places més i hi ha en estudi noves zones.

Quan aquesta ampliació s'activi al Ripollès, molt més al sud, València ciutat ja haurà estrenat la zona taronja: 700 places al centre històric que s'activaran al febrer. El procés informatiu ja s'ha posat en marxa. Els residents rebran la targeta i hauran de pagar un tiquet de 0,60 euros per dia, 1,60 euros per tres dies i 2,70 euros per setmana. "No hem volgut utilitzar un sistema com el de Madrid, on paguen entre 60 i 90 euros", ha explicat el regidor de Trànsit de l'Ajuntament de València, Alfonso Novo.

stats