Publicitat
Publicitat

LA XARXA DE TRANSPORT

El projecte passa d'11 a 12 línies i usarà els vehicles biarticulats de forma excepcional

Barcelona fixa ara el Retbus per a finals d'any

No hi ha ni un euro definit pel Govern per a l'Autoritat Metropolitana del Transport, perquè els pressupostos estan prorrogats, però l'Ajuntament de Barcelona no renuncia a activar el Retbus el 2011.

No fa ni un mes que la segona tinent d'alcalde, Assumpta Escarp, va escridassar-se a l'Ajuntament amb CiU per la xarxa Retbus en un dels primers episodis de polèmica entre les retallades de la Generalitat (idea força del PSC) i la paràlisi de l'equip de govern (tesi de la federació nacionalista). Tant se val. Ahir, com ara fa un any a l'Escola de Camins, l'Ajuntament i TMB van revendre el projecte de busos ràpids que ha de desenvolupar la idea de xarxa ortogonal defensada per ERC des de les eleccions del 2007. Hi van posar una nova data i van donar-ne nous detalls.

Escarp calcula que amb la reserva d'ingressos i despeses que ha fet l'Ajuntament per al projecte i amb el que pugui pressupostar el Govern, les quatre primeres línies de Retbus s'activaran el segon semestre del 2011, i seran la H2 (Collblanc/Avda. Carrilet-Besòs/Verneda), la H5 (Zona Universitària-Fabra i Puig/Can Dragó), la V1 (Plaça d'Espanya-Sarrià/Pedralbes) i la V5 (Passeig Marítim-Montbau). L'entramat tindrà carrils preferents per al bus ràpid, que anirà equipat amb una espècie de teletac que li donarà prioritat als semàfors, tindrà les parades més distanciades (entre 430 i 650 metres) i intercanviadors connectats amb la xarxa de metro, amb els tramvies i amb els altres autobusos de les línies convencionals.

TMB, entre el projecte del 2010 i el que va presentar ahir, ha introduït una dotzena línia, vertical, entre la plaça de Karl Marx i la Vila Olímpica, que no apareixia a la idea inicial de sis línies verticals per cinc horitzontals. D'un any a l'altre també s'han definit molt més les anomenades antenes o extrems de cada línia, que en alguns casos penetraran en altres municipis, com l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues o Sant Adrià de Besòs. L'entrada a l'Hospitalet, per exemple, posarà fi a un dèficit històric llargament reivindicat pels barris centrals d'aquesta ciutat, que limitaven la seva connexió amb Barcelona per bus amb companyies locals fins a la plaça d'Espanya o la plaça de Maria Cristina.

El comboi estrella, no homologat

No obstant això, la principal estrella amb què Ajuntament i TMB pretenen abanderar el primer nivell de transport en superfície, el gran bus biarticulat de 24 metres de llargada, no s'arribarà a aplicar en aquestes primeres quatre línies. Concretament, perquè malgrat que aquests combois s'utilitzen en ciutats d'arreu del món, com Hamburg o Bogotà, ni tan sols estan homologats pel ministeri d'Indústria espanyol. És més, quan l'any 2013 a Barcelona la creuin 12 línies d'aquesta xarxa híbrida (ortogonal i radial), el vehicle biarticulat serà excepcional perquè només els trajectes bàsicament rectilinis permetran un recorregut sense problemes. Exemple: un vehicle de 24 metres no pot girar des de la Gran Via fins a l'avinguda del Carrilet. Un altre element serà el cost de l'operació i de la renovació de la flota: en un principi Ajuntament i TMB tenen previst canviar progressivament 280 vehicles i utilitzar els actuals busos articulats, convenientment maquillats, per al Retbus.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT