Publicitat
Publicitat

BARCELONA

El servei introduirà el 2013 un sistema tarifari basat en l'ús

El Bicing tindrà patrocinador abans que acabi l'any

L'Ajuntament de Barcelona continua entestat a reduir el cost del Bicing. Ahir va anunciar que aquest any bicis i estacions tindran publicitat. També treballa en un nou sistema tarifari basat en l'ús.

Tot i la pujada tarifària dels últims anys, el cost del servei del Bicing continua sent "inassumible" per a l'Ajuntament de Barcelona. Restada la partida que abonen els usuaris, el consistori encara paga 11,9 milions d'euros per mantenir-lo. Per això, ja fa temps que busca sortides que contribueixin a abaratir-ne el cost sense condicionar el servei -manté la pressió sobre l'empresa concessionària per obtenir millors prestacions-. La més imminent: la introducció de publicitat, que es farà tant a les estacions com a les bicicletes, amb un únic patrocinador. Així ho va concretar ahir la tinent d'alcalde de l'àrea d'Economia, Sònia Recasens, que va explicar que l'espònsor serà visible a partir de l'últim trimestre de l'any. Pel bé de la negociació, però, va declinar detallar en quins termes es concretarà aquesta injecció econòmica.

La idea del consistori, com va explicar Recasens, és "trobar una marca comercial interessada a lligar el seu nom al del Bicing". El que s'ofereix és la possibilitat de personalitzar les estacions -tant a les barres d'anclatge com a la mateixa superfície del terra- i les bicicletes -a la zona del parafangs i del triangle que queda entre el manillar i el seient-. A més, s'oferirà l'espai frontal de les bicis a diferents entitats socials perquè puguin fer promoció sense cost. El servei, doncs, acabarà l'any tunejat amb nous elements que, en el cas de les bicicletes, s'aprofitarà que siguin reflectors per guanyar prestacions de seguretat.

No serà, però, l'únic canvi. Ja amb vistes al 2013, l'Ajuntament també vol introduir variacions en el sistema tarifari i abolir el preu únic que s'aplica fins ara, que, amb l'última actualització de tarifes i amb la incorporació d'una assegurança, es va situar en els 44 euros. La idea amb què s'està treballant és la de tarificar en funció de l'ús, de manera que els usuaris que més facin servir les bici obtinguin preus més beneficiosos. Recasens va explicar ahir, durant l'acte de balanç dels cinc anys de Bicing, que el nou sistema permetrà pagar per trimestres, i el va equiparar amb les tarifes d'internet: es contractarà un nombre de viatges i, superat aquest paquet, es pagaran a part.

El servei té previst introduir millores, com ara un nou fre de tambor més eficient, que ja es troba en fase de proves, o una maneta de fre més robusta per sobreviure al vandalisme. També està en fase d'estudi la introducció d'un pneumàtic antipunxades. Unes millores que, segons Recasens, reforçaran un sistema que "ja és d'èxit" i que ha consolidat els 122.000 abonats estables.

No quadren els números

El problema que arrossega el consistori amb el Bicing és de cost. Tot i la introducció d'increments tarifaris, el 2011 entre usuaris i Ajuntament van abonar a la concessionària Clear Channel 15,4 milions d'euros, dels quals els abonaments van sufragar-ne 3,5. Això suposa que de les arques municipals en van sortir quasi 12 milions d'euros i que l'administració va assumir el 77% del cost del servei. Aquest percentatge, com remarcava Recasens, "és molt superior al dels altres sistemes de transport públic".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT