Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

El comissari europeu de Transports despatxa en deu minuts una reunió amb el ministre de Foment

Blanco alimenta la confusió i defensa ara cinc corredors

Més confusió amb el Corredor Mediterrani. El ministre de Foment, José Blanco, defensa ara cinc corredors com a estratègics. Ahir es va reunir deu minuts amb el comissari europeu de Transports.

Quan falten poc més de deu dies perquè la Comissió Europea anunciï quines infraestructures europees són prioritàries, el govern espanyol no és capaç d'aclarir quina és la seva aposta. El ministre de Foment, José Blanco, continua jugant a l'ambigüitat i ja no defensa només el Corredor Mediterrani i el Central, sinó que ahir va parlar de fins a cinc eixos. "Es parla tota l'estona de dos projectes, però en són cinc, ja que l'Atlàntic i el Cantàbric també existeixen", va dir per evitar posicionar-se a favor del Corredor Mediterrani.

Blanco es va reunir a Luxemburg amb el comissari europeu de Transports, Siim Kallas, l'encarregat de decidir quins projectes es declararan prioritaris i rebran finançament comunitari. Era l'última reunió entre el govern de Zapatero i Brussel·les abans de la decisió de Kallas, que es coneixerà el 19 d'octubre. Però la trobada va ser més de cortesia que d'altra cosa -només va durar deu minuts- i no va servir per debatre en profunditat els projectes presentats per Espanya.

Fonts comunitàries expliquen que es pot atorgar el cartell d'infraestructura prioritària a dos o més projectes d'un mateix estat membre, però "sempre que el govern garanteixi que hi haurà finançament per a tots i es construiran en el termini establert". Sembla difícil que en un moment de crisi econòmica i de disciplina pressupostària, Espanya pugui garantir que hi ha diners per als dos eixos ferroviaris. Tot i això, Blanco va insistir que no es tracta d'escollir entre el Mediterrani i el Central. La idea, segons Blanco, és "apostar per una xarxa mallada que farà l'economia més productiva".

En acabar la reunió amb Kallas, José Blanco va assegurar que és "optimista" en relació amb "el conjunt de propostes", sense fer esment a cap eix en concret. El ministre va defensar el projecte presentat per Espanya perquè "està ben travat i articulat" i connecta nexes logístics i ciutats importants. El comissari de Transports va ser menys optimista que Blanco i es va limitar a dir que "havia pres nota" de les explicacions del ministre portaveu. De fet, el comissari va fugir de la premsa quan se li va preguntar com havia anat la reunió amb el titular d'Obres Públiques espanyol. "No puc dir res, ho anunciaré el dia 19", va assegurar Kallas abans d'anar-se'n.

El govern central aspira a mantenir a la llista d'infraestructures prioritàries l'eix central, que travessa la Península per Madrid i ha d'arribar a París a través dels Pirineus per Saragossa (una obra molt costosa econòmicament), i introduir-hi el Corredor Mediterrani en tot el seu traçat, des d'Algesires fins al nord d'Europa passant per Múrcia, el País Valencià i Catalunya. Els eixos serviran per descongestionar les autopistes del transport de mercaderies.

La reunió de Luxemburg es va produir hores abans que el Parlament de Catalunya aprovés ahir per unanimitat una moció que insta el govern a prendre les mesures necessàries per obtenir el compromís "escrit i públic" per part del ministeri de Foment d'accelerar al màxim les actuacions que es faran a Catalunya corresponents al Corredor Mediterrani.

El Govern també ha de demanar a Foment que posi en funcionament actuacions com l'adaptació de l'ample de via doble a tot el recorregut a Catalunya, donant prioritat al tram des dels ports de Tarragona i Barcelona fins a la frontera amb França; l'execució dels nous accessos als ports de Barcelona i Tarragona, i les connexions del TGV amb els aeroports de Barcelona, Girona i Reus.

València també insisteix

El president de la Generalitat Valenciana, Alberto Fabra, també va defensar ahir el Corredor Mediterrani assegurant que és "més prioritari que altres" per les seves característiques específiques. Fabra va fer aquestes declaracions durant la sessió de control a què es va sotmetre a les Corts Valencianes. El president valencià va dir que l'eix mediterrani concentra el 50% de la població, el 45% del PIB, el 50% de les exportacions i el 65% del moviment portuari.

Fabra, a més, va assenyalar que el port de València és el de més trànsit de contenidors de l'Estat i que això fa que sigui "més exigent amb la necessitat de prioritzar aquest eix i respecte a altres opcions", com l'eix central.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT