Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

El ministre de Foment admet que l'Estat "no és capaç de mantenir" el seu parc d'infraestructures i planteja més impostos

Blanco reconeix ara que l'AVE és una ruïna

El titular de Foment, José Blanco, va admetre que Espanya no pot mantenir les seves infraestructures i va obrir la porta a un nou impost que gravi el carburant. Salgado va dir que això no passarà.

El ministre de Foment, José Blanco, va fer dimarts en un sopar a Sevilla el que no ha fet cap govern espanyol: admetre que Espanya no es pot permetre mantenir la xarxa d'alta velocitat ferroviària de la qual s'ha dotat, la segona més extensa del món després de la xinesa.

Com si la cosa no anés amb ell, Blanco va dir que els espanyols han estat massa ben acostumats durant els últims anys -"tot ens ha sortit gratis", va dir- i va admetre que els pressupostos públics no poden assumir els costos de manteniment del parc d'infraestructures espanyol, construït en bona part gràcies als fons estructurals i de cohesió de la Unió Europea.

"Espanya no és capaç de mantenir un bon sistema de conservació de les infraestructures ni de culminar totes les obres que necessita sense tocar els impostos", va apuntar Blanco. Era un gest de resposta a la proposta de l'Associació de Constructors d'Obra Pública (Aerco) de fixar un impost d'entre tres i cinc cèntims per cada litre de combustible per finançar el manteniment de les carreteres.

El titular de Foment va comentar que la conservació de la xarxa d'autovies de l'Estat costa prop de 2.000 milions d'euros l'any. No obstant, Blanco va centrar el seu discurs en el tren d'alta velocitat. "No som prou conscients del que costa un tren d'alta velocitat -va etzibar-. A partir d'ara les línies d'AVE, així com els aeroports, hauran de tenir més sentit econòmic per evitar que hi hagi infraestructures sense usuaris".

Blanco deia això només vuit dies després de suspendre el servei d'AVE entre Toledo, Cuenca i Albacete, que acollia menys de deu passatgers de mitjana al dia, i d'haver licitat durant els últims mesos, tot i aplicar una dràstica retallada en obres públiques fruit de la crisi econòmica, nous trams d'AVE per valor de prop de 6.000 milions d'euros, corresponents als trams que van a Galícia i Extremadura. A més, ha tirat endavant els processos que han de connectar en alta velocitat Àvila i Segòvia. Blanco també va ser el ministre que, dos mesos i mig després de dir que "no es poden gastar 2.000 milions d'euros més per estalviar quinze minuts" de trajecte, aprovava l'execució de l'AVE a Cantàbria, l'agost del 2010.

Tal com va publicar l'ARA diumenge, l'AVE espanyol presenta unes ràtios de passatgers per quilòmetres molt per sota de la resta de trens d'alta velocitat del món, com el francès, l'alemany i el japonès. L'Estat ha invertit o ha compromès inversions per valor de 97.000 milions d'euros en l'alta velocitat ferroviària. El ministre va explicar en el mateix sopar de dimarts a Sevilla que el manteniment de cada quilòmetre d'AVE -la xarxa espanyola té 1.964 quilòmetres en servei- costa 100.000 euros l'any (180.000 en el cas dels trams de túnel). Això vol dir 200 milions d'euros anuals només en manteniment de les vies.

Adéu als fons de la UE

El ministre de Foment va afegir que Espanya, on queda poc per fer en matèria d'infraestructures, ja no disposarà dels fons de la UE. "No està bé que ho digui, però hem de començar a pensar les infraestructures amb una mica més de sentit econòmic", va dir. Blanco va apuntar la necessitat de dur a terme "estudis de viabilitat econòmica" de les noves obres "i, sobretot, prioritzar les infraestructures que aportin més a la productivitat i competitivitat del nostre país".

Una afirmació que ve a constatar que la política d'infraestructures dels governs espanyols sovint s'ha guiat per criteris aliens a la competitivitat dels territoris, com demostra l'oblit reiterat del Corredor Mediterrani. "No hi ha res pitjor que un port sense mercaderies, un aeroport sense avions i un tren sense passatgers", va insistir el ministre de Foment, que durant aquesta legislatura ha inaugurat aeroports que han fracassat estrepitosament (Castelló i Ciudad Real) i ha hagut de rescatar les autopistes radials de Madrid. Mentrestant, dues actuacions estratègiques han quedat congelades per la tisorada inversora del govern: els accessos al port de Barcelona i el pla de Rodalies de Barcelona, un servei que utilitzen 400.000 persones cada dia.

La vicepresidenta segona del govern i ministra d'Economia, Elena Salgado, no va trigar a sortir al pas de les paraules de Blanco sobre una hipotètica pujada d'impostos i va assegurar ahir que "a curt termini" no hi ha prevista cap modificació dels impostos, ni directes ni indirectes, si bé va recordar que la pressió fiscal a Espanya és inferior en set o vuit punts a la mitjana europea, "en part per culpa de la crisi".

Reflexió a llarg termini

Salgado va dir que les paraules de Blanco eren una reflexió a llarg termini i va reiterar que la prioritat ara és la recuperació del consum. Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Lluís Recoder, també va reaccionar a les paraules del ministre de Foment. Recoder va apuntar que "l'Estat espanyol ha dut a terme una elevada inversió en infraestructures durant els últims anys seguint un model molt ideològic, tant en tren com en autovies, sense tenir en compte el retorn social d'aquestes inversions".

"Nosaltres -va afegir el conseller- el que hem defensat és que continuï una política de reequilibri territorial però que s'inverteixi on les infraestructures són un autèntic motor de l'economia, com és el cas de Catalunya, que alhora és l'economia del conjunt de l'Estat".

El Govern ja va dir fa unes setmanes que seria convenient que l'executiu de Madrid reconsiderés algunes inversions en marxa, com la que ha de portar l'alta velocitat ferroviària a Extremadura.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT