Publicitat
Publicitat

Les condicions materials poden afectar la tasca docent

Calor, soroll i pocs espais comuns fan difícil ensenyar

"Estem al maleït carrer", exclama Josep Carmona, conserge de l'escola Sa For canera de Blanes. Les tasques de manteniment que comporta la seva feina resulten més feixugues en el seu cas, i no només perquè tingui el taller d'eines dins d'un lavabo. Les inclemències del temps i de l'acció de 433 nens -els alumnes que té ara el centre- es deixen sentir sense remei en els deu mòduls prefabricats que formen l'escola, unes instal·lacions pensades per ser provisionals i que ja fa sis anys que funcionen, i en alguns casos més perquè "alguns barracons són reutilitzats d'altres llocs", segons el Josep. "Et passes tot el dia reparant coses, això no està preparat per a un ús tan intens", es queixa.

Dos dels mòduls són de 200 metres quadrats i la resta d'uns 100 metres. Cadascun d'aquests té dues aules, lavabo i alguna sala complementària, com la de secretaria, direcció i la biblioteca, que té 10 metres quadrats.

La falta d'espais polivalents és el principal problema de totes les escoles que estan en barracons. A Sa Forcanera fan servir la pista municipal de bàsquet, que hi ha a la plaça on estan ubicats, com a gimnàs, però no tenen cap espai ampli per encabir diverses classes en cas de pluja. Tampoc no tenen aula de música ni d'anglès. Tot i així, els responsables de diverses escoles asseguren que els esforços per "adaptar el projecte pedagògic als espais disponibles" acostumen a suplir els dèficits.

Un altre dels problemes rellevants és la calor. Les estructures de xapa metàl·lica dels mòduls, sotmeses directament al sol, poden generar a l'interior temperatures de més de 30 graus, fet que fa difícil mantenir la concentració. Un problema que coneixen bé a Sa Forcanera i al Monserat Vayreda de Roses, però també més al sud, a l'escola d'Els Pallaresos, a Tarragona, que fa cinc anys que estan en barracons. L'Ampa d'aquest centre ha fet un manifest de queixa, en què denuncia la "calor insuportable" que pateixen els nens, un dels grups "més susceptibles als cops de calor". A més, reclamen aparells d'aire condicionat i exigeixen a Ensenyament que agiliti les obres del centre, que encara no s'han adjudicat.

La cap d'estudis de Sa Forcanera, Alícia Triguero, afegeix a la calor el problema del soroll i la falta d'intimitat. "La contaminació ambiental que suposa estar a peu de carrer, fa que sentis les converses de tothom que passa i qualsevol transeünt veu el que fas, és un handicap per al projecte pedagògic", destaca.

Tot i l'intent de disfressar la provisionalitat amb murals i dibuixos a totes les parets, les pancartes que presideixen l'entrada des de fa tres anys deixen clar què vol Sa Forcanera: "Fora barracons, nova escola ja".

La directora de l'escola, Alba Pagerols, admet que les condicions materials generen "cansament" als mestres i que fins i tot hi ha famílies que, "en veure que això no acaba, estan marxant a altres centres".

Però com sempre hi ha qui busca la part positiva, Pagerols ha trobat un avantatge als barracons. En un espai d'una sola planta, només sortir del mòdul, et trobes a tothom, "tots els nens es coneixen i això crea un sentiment de comunitat que altres escoles no tenen".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT