Publicitat
Publicitat

Reportatge

La Costa Daurada, en canvi, no espera beneficiar-se de la inseguretat a la regió

Canvi de plans: de Tunísia a Lloret

Les revoltes als països àrabs poden tenir un efecte inesperat a la Costa Brava. Si la inestabilitat als països àrabs es manté, pot forçar agències de viatges i turistes a buscar destinacions alternatives a països de sol i platja com Tunísia o Egipte, i aquí és on entra en escena la Costa Brava. L'efecte no seria immediat perquè encara fa massa fred però es preveu que es pugui començar a notar de cara a Setmana Santa i, sobretot, a l'estiu.

De moment, les illes Canàries i la costa d'Alacant ja han començat a rebre el transvasament de grups de turistes i la Costa Brava espera el seu torn per a més endavant, però ja hi ha indicis que aquest estiu la costa gironina rebrà la visita de turistes addicionals.

La directora del Patronat de turisme Girona-Costa Brava, Dolors Batallé, ha explicat que a l'inici de les revoltes àrabs un turoperador italià es va interessar per la Costa Brava com a destinació alternativa per derivar clients que havien de viatjar al nord de l'Àfrica, i un altre operador anglès fins i tot ha visitat Lloret de Mar per temptejar el terreny. Batallé creu que encara és arriscat valorar l'increment real que pot produir-se però que en tot cas és precisament el sud de la Costa Brava la zona que més es pot beneficiar de la situació. "Hi pot haver una part de turistes que de rebot acabin a la Costa Brava", apunta Martí Sabrià, gerent del grup Costa Brava Centre.

El president de la Federació d'Hostaleria de les Comarques Gironines, Antoni Escudero, també té constància que ja hi ha hagut contactes, tots pendents encara de concretar. Recorda que la Costa Brava no pot competir en preus i que destinacions com Turquia o Croàcia tenen un perfil més semblant als països àrabs que la costa gironina.

A Tarragona no esperen beneficis

La Costa Daurada no preveu beneficiar-se de les cancel·lacions de viatges als països àrabs per la convulsió social i política que es respira al nord de l'Àfrica. Fins i tot, creuen que l'efecte contagi que la inestabilitat de països com Egipte o Tunísia provocarà en el sector turístic internacional podria ser negatiu.

Segons Octavi Bono, gerent del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, hi ha diversos factors relacionats amb els últims incidents als països àrabs que perjudicaran el turisme internacional. El primer seria l'encariment del preu del cru, que, segons Bono, "farà que el transport sigui més car, i això sempre afecta el volum de viatgers". Un altre aspecte és que "les cancel·lacions massives dels turoperadors a zones turístiques com Xarm al-Xeikh o Tunísia estan creant dificultats a aquests intermediaris que podrien alterar els fluxos turístics a altres destinacions".

Efectes a la temporada d'estiu

I per últim, un cop superades les dificultats, els països àrabs es voldran recuperar abaixant els preus, un fet que "obligarà la Costa Daurada i altres destinacions mediterrànies a replantejar-se a la baixa la seva política de tarifes per continuar sent competitius". La mateixa opinió tenen els hotelers. Joan Antoni Padró, de l'Associació Hotelera Salou - Cambrils - La Pineda, assegura que els clients són diferents. "El turisme que va a Egipte és cultural i el de Líbia és d'aventura, només algunes zones de Tunísia tenen una oferta similar a la nostra", diu.

Per aquests motius, a la Costa Daurada no esperen una allau de turistes redirigits com ha passat a les Illes Canàries. Bono explica que "les Canàries són un dels pocs destins de platja que estan actius a l'hivern, i per això s'han pogut beneficiar de la situació". A la Costa Daurada, la temporada s'inicia amb la Setmana Santa i, a més, "és un període molt curt que es nodreix gairebé exclusivament dels mercats català i espanyol". De cara a l'estiu, Octavi Bono sí que reconeix que, en funció de com evolucioni la situació al nord de l'Àfrica, hi podria haver algun efecte. Tot i així, alerta: "No s'ha de fonamentar la competitivitat en la inestabilitat de la nostra competència. Malament aniríem. Hem de basar-nos en la qualitat de la nostra oferta per atreure turisme".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT