Publicitat
Publicitat

Els turoperadors del país àrab hi tornen després de les protestes i s'apressen a rebaixar els preus fins al 80% per intentar salvar la seva Setmana Santa

Catalunya vol quedar-se amb el turisme que perd Egipte

Egipte rebenta preus per recuperar els turistes perduts amb les revoltes àrabs, però Catalunya batalla per captar els visitants que es repensen viatjar-hi. Al gener va tenir un 11,4% més de pernoctacions.

Passar una setmana a Egipte en allotjaments de cinc estrelles dividint l'estada en quatre dies en un creuer pel Nil i tres en un hotel al Caire surt per 299 euros, si s'agafa un paquet que es ven en aquests moments a la web Lasminute.com. "Egipte està rebentant els preus -diu amb contundència Joan Roca, director general de Lastminute.com- perquè és l'única manera que tenen d'intentar recuperar turistes de cara a Setmana Santa". "Sempre han tingut una capacitat de recuperació molt gran", augura, per experiència, aquest expert en el sector que creu que d'aquí tres mesos la situació ja haurà tornat quasi a la normalitat. En aquests moments, Egipte fa ofertes amb descomptes de més del 80% per al mes de març, i mantindran les retallades per a Setmana Santa perquè necessiten omplir totes les infraestructures que tenen: hotels, vaixells que fan creuers o autocars. "Faran qualsevol cosa per dinamitzar el mercat un altre cop", diu Roca.

Als catàlegs de les agències -impresos abans de les revoltes- un viatge de vuit dies per Pasqua a Egipte costava 1.680 euros. Ara el mateix viatge, a la mateixa època, surt per 858 euros. Josep Anton Grases, conseller delegat de la zona mediterrània de TUI, un dels principals turoperadors europeus, fa la mateixa anàlisi. "Egipte sempre fa el mateix: és el seu recurs habitual i li funciona perquè les vacances s'han convertit en un producte on el preu marca la decisió dels consumidors". Grases explica que hi ha hagut un canvi de tendència en el sector: "En els últims quinze anys hem tingut una seqüència important d'accidents, atemptats i desastres naturals arreu del món. Això ha provocat que els consumidors digereixin cada cop més ràpidament els esdeveniments i de seguida se'n oblidin".

Recuperació progressiva

Grases conclou dient que "una zona turística que ha patit algun incident, com ara Egipte, pot tardar un parell de mesos a recuperar-se si els preus que ofereix són competitius". És evident que tot depèn del tipus de turisme que viatja a la zona. Les famílies són un públic "molt susceptible al risc" però altres sectors com el turisme de parelles, de grups o de gent gran "tendeixen a oblidar ràpidament i a minimitzar els riscos".

L'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV) ha detectat aquesta setmana certa recuperació del turisme a Egipte i en pronostica un augment considerable de les reserves, sobretot de cara a les vacances d'estiu. El ministeri d'Afers Estrangers ha retirat la recomanació de no viatjar al país, assegura que la situació de seguretat ha millorat en les últimes setmanes i que ja es pot viatjar a Luxor, Assuan i Xarm al-Xeikh. L'anunci ha coincidit amb la reobertura, el 4 de març, de la línia Barcelona-Egipte de la companyia Egyptair, que passa de tenir dues sortides setmanals a tenir-ne cinc.

Però les agències de viatges catalanes no creuen que la situació millori per Setmana Santa. "Aquests destins estan tocats a curts termini, no ens podem enganyar", diu Francesc Carnerero, president de l'ACAV, que assegura que tot i la lleugera recuperació "segueixen molt per sota d'altres anys". "Al gener i al febrer, Canàries s'ha vist molt beneficiada per tot aquest flux de turistes, sobretot anglesos i alemanys, que anaven als països àrabs en busca de sol i platja i han canviat el seu destí per un de similar", diu.

Les dades hoteleres que l'INE va fer publiques divendres van en aquest sentit. Les pernoctacions del gener del 2011 a Canàries van créixer un 4,6% respecte del mateix mes del 2010. D'aquests visitants, els procedents d'Alemanya van augmentar un 5,7% i els del Regne Unit, un 4,5%. És una dada que el secretari general de Turisme, Joan Mesquida, qualifica de molt positiva i la interpreta com a signe de la recuperació del turisme procedent de l'exterior. Les pernoctacions procedents d'Itàlia, França i Suècia també van augmentar en un 14,4%, un 11,6% i un 23,4% respectivament. Després de Canàries, el segon destí escollit va ser Catalunya, que ha notat un augment de l'11,4% de les pernoctacions.

Auguris

El que tots els turoperadors estan intentant esbrinar és on anirà aquesta gent que tenia previst viatjar a Egipte i Tunísia per Pasqua i ha canviat d'opinió.

Per Setmana Santa ja farà més bon temps a tota la zona mediterrània i, per tant, Canàries tindrà nous competidors. Carnerero creu que les alternatives més ben posicionades són les costes i illes espanyoles, Turquia, Grècia, Jordània i Síria. Joan Roca, de Lastminute, confia que l'Estat es beneficiï molt de la davallada de turistes a Egipte i Tunísia, i preveu que la zona de Balears, la costa catalana i l'andalusa i les Canàries seran les més buscades.

Josep Anton Grases, de TUI, destaca que cal diferenciar els comportaments dels mercats emissors: en el cas dels anglesos, "és probable que siguin els que més tornin a Egipte i Tunísia perquè fins i tot en els moments de més conflicte hi han mantingut gent. Tot i això, els que al final optin per canviar destí, és probable que acabin a algun lloc de platja de l'Estat". Un altre mercat emissor important, l'alemany, "ha canviat Egipte per Canàries durant gener i febrer, i probablement ho seguirà fent per Setmana Santa i segurament dirigiran la mirada cap a Balears i altres zones de costa".

Fidelitzar els turistes

Juan Antonio Duro Moreno, professor de la UAB i expert en turisme, apunta que les illes i les costes espanyoles poden sortir "molt beneficiades" d'aquesta situació de cara a Setmana Santa. "Si la inestabilitat a la zona continua crec que l'impacte serà molt important a partir del mes de maig, que és quan entrem de ple en la temporada d'estiu", diu. De totes maneres aquest expert critica que aquesta és una manera "trista" d'aconseguir turistes. "És millor guanyar els visitants per mèrits propis i per una bona competitivitat, no per una situació conflictiva que a més és totalment conjuntural".

Tot i aquestes crítiques, compartides per molta gent del sector, també hi ha qui apunta l'oportunitat de fidelitzar aquests visitants que vindran de rebot. Per a molts és l'única clau per sortir de la crisi que arrossega el sector. "Els viatges s'han convertit en un producte on el que marca la decisió és la relació qualitat-preu", diu Grases. Creu que cal "aprofitar" l'oportunitat que es presenta per Setmana Santa oferint qualitat a preus competitius per intentar remuntar la crisi. Duro Moreno, en canvi, és més escèptic i creu que "ara mateix serà molt difícil fidelitzar aquests turistes perquè avui dia els viatges es guien pels preus i els turistes canvien molt de destí.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT