ENTITATS FINANCERES
Crònica 07/06/2011

CatalunyaCaixa posa a la venda el 20% de la concessionària Cedinsa

CatalunyaCaixa necessita 1.700 milions per complir les normes de capital del govern espanyol. Després de sortir de Repsol, ara vol col·locar la seva participació a les autovies de Cedinsa.

Ignasi Pujol
2 min
El desdoblament de l'Eix Transversal, autovia que uneix Cervera i Caldes de Malavella, és la principal obra de Cedinsa.

Barcelona.CatalunyaCaixa busca compradors per al 20% del capital de Cedinsa, la segona concessionària de carreteres de Catalunya, després d'Abertis. La resta d'accionistes de Cedinsa són les constructores FCC (que en controla un 27%), Comsa Emte, Copisa i Copcisa (cadascuna amb un 17,6%).

L'entitat financera ja ha comunicat als seus socis la intenció de sortir de la companyia i està sondejant el mercat. Si CatalunyaCaixa no troba comprador, la resta d'accionistes es quedaran la seva participació. Però per als socis, aquesta no és la sortida ideal, ja que també passen pel seu particular viacrucis a causa de la crisi de la construcció, segons han confirmat a l'ARA fonts pròximes a la companyia.

Ara bé, sigui com sigui, la prioritat és que l'operació no alteri els crèdits que la concessionària té amb les entitats financeres. Tancar el préstec per desdoblar l'Eix Transversal, una obra valorada en mil milions d'euros, va ser especialment complicat. Fa quatre anys, Cedinsa es va adjudicar la construcció, la gestió i el manteniment de l'autovia, però la crisi va fer que el finançament no es tanqués fins a l'agost passat. Cedinsa va acabar signant un crèdit de 487 milions amb La Caixa, el BEI i l'ICO.

Aquest retard provocarà que en principi les obres de l'Eix s'acabin el 2013, dos anys més tard de la previsió inicial.

Quatre autovies

La cartera de projectes de Cedinsa està formada per quatre autovies que el Govern li va adjudicar amb el sistema de peatge a l'ombra. Es tracta dels eixos Maçanet-Platja d'Aro (en servei), Vic-Ripoll (en obres), l'Eix del Llobregat (en servei) i l'Eix Transversal. El peatge a l'ombra suposa que la concessionària assumeix la inversió del projecte i cobra de l'Administració un cànon per a cada vehicle que l'utilitza. Els projectes de Cedinsa sumen una inversió total de 1.267 milions d'euros.

La participació de CatalunyaCaixa a Cedinsa està valorada en 28,71 milions d'euros, que és la quantitat que l'entitat financera ha invertit des del 2006 en la concessionària. Aquesta és la valoració que va publicar la mateixa caixa el juliol passat, quan ja va considerar "no estratègica" la seva posició a Cedinsa.

Un portaveu de CatalunyaCaixa va assegurar ahir que "no s'han buscat compradors" per a Cedinsa. "Però si hi ha ofertes o es generen oportunitats la nostra obligació serà escoltar-les", va afegir.

CatalunyaCaixa acaba d'obtenir unes plusvàlues de 186 milions amb la venda de l'1,63% que posseïa de Repsol. A part de Cedinsa, l'entitat també considera "no estratègiques" les participacions a Gas Natural (1,6%), Applus+ (7,7%) i Abertis (de la qual encara conserva un 0,3%).

stats