Publicitat
Publicitat

EL RECORD DE LA TRAGÈDIA

Els familiars de les víctimes de l'accident del 2006 denuncien l'opacitat de la investigació

Cinc anys d'ombres al metro de València

A la una del migdia del 3 de juliol del 2006, unes 150 persones viatjaven en un tren de la línia 1 del metro de València. A la corba d'entrada a l'estació de Jesús el comboi va descarrilar. Fins a 43 viatgers, també el conductor, van morir en aquell accident i 47 més van resultar ferits. Aprofitant l'aniversari, com cada any, l'Associació de Víctimes del Metro recorda els ocupants d'aquell comboi fent el mateix viatge i intenten fer una missa a la catedral de València, no sense alguns obstacles de l'arquebisbat. Però el més important és que aquests familiars segueixen denunciant les irregularitats que, tal com pensen, es van cometre en la investigació i demanen que l'Administració assumeixi responsabilitats com a gestora dels Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV).

Les Corts Valencianes van aprovar l'obertura d'una comissió d'investigació que determinés les causes de l'accident. El grup parlamentari popular va assumir la tesi del Comitè de Seguretat i Circulació de l'empresa responsable del metro de València, que apuntava l'excés de velocitat com a causa de l'accident, ja que, segons els pèrits de Ferrocarrils, el tren va entrar a la corba a 80 km/h, quan la zona estava limitada a la meitat de velocitat.

Sis dies d'investigació

El llavors conseller d'Infraestructures i Transports, el difunt José Ramón García Antón, va defensar que la línia 1 era segura i els sistemes de seguretat eren els adequats, però l'oposició, emparant-se en un informe del ministeri de Foment, van assegurar el contrari. Segons aquest estudi, entre el 2000 i el 2002 es van produir 85 accidents als FGV, el 89% dels accidents de trens de tot l'Estat (una víctima mortal cada tres mesos, el 70% del total de les víctimes en accidents en trens autonòmics).

Amb aquestes dades, la secretària de l'Associació de Víctimes, Rosa Garrote, subratlla la indignació dels familiars quan veuen com el PP va tancar la comissió d'investigació en sis dies. "Es van dedicar a defensar aferrissadament que l'única causa de l'accident va ser l'excés de velocitat i no van deixar comparèixer altres experts que sostenien altres causes ", afegeix. Per Garrote, la investigació es va tancar en fals i les Corts van obviar tots els informes dels sindicats que alarmaven de la perillositat de la corba. La sentència del jutjat número 21 de València va fer recaure tota la responsabilitat en el conductor mort.

La Sindicatura critica la inversió

Igual que els usuaris, els grups de l'oposició van denunciar a la comissió d'investigació la deixadesa de la línia 1 i la responsabilitat del govern de Camps. Als informes de la Sindicatura de Comptes hi ha reclamacions que van fer els ministres Rodrigo Rato i Cristóbal Montoro que demostren que no s'havien invertit als FGV els fons que hi havia destinat específicament el govern d'Aznar i els sindicats assenyalen que el 2003 els FGV només van rebre el 22'8% de les subvencions pressupostades per la Generalitat valenciana. La Sindicatura de Comptes també recordava que el 2004 el govern devia a l'empresa pública 89,6 milions d'euros.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT