Publicitat
Publicitat

XARXA FERROVIÀRIA

Els usuaris de la línia entre Lleida i el Pallars temen que la reducció del servei sigui el preludi del tancament

Clam del territori per salvar el tren de la Pobla

La línia de tren entre Lleida i la Pobla de Segur penja d'un fil. La Generalitat vol eliminar quatre dels sis viatges diaris de la línia perquè la considera deficitària. Usuaris i municipis s'hi oposen.

"El tren no costa gaire, la meitat d'Alguaire". Amb crits com aquests, un miler de persones van reclamar ahir, a la Pobla de Segur, el manteniment de les freqüències ferroviàries de la línia que enllaça aquest municipi del Pallars Jussà amb Lleida. Ciutadans i representants polítics van unir-se contra la reducció del servei que s'aplicarà a principis de febrer, quan es passarà de tres viatges diaris per sentit a només un d'anada i tornada.

Ferrocarrils de la Generalitat -titular de la línia des del 2005, però amb Renfe com a operadora del servei- s'estalvia un milió d'euros en els costos d'explotació que, fins ara, rondaven els tres milions. L'empresa insisteix que la mesura és temporal i que preveu convocar un concurs per aconseguir una gestió més econòmica i eficient. Entre els afectats ha arrelat la sensació que la retallada sigui el preludi del tancament definitiu de la línia i, desconfiant del Govern, han constituït -a través de les xarxes socials- la plataforma Volem lo Tren, que ja té 3.000 adhesions. El seu portaveu, Quimet Cortés, es mostrava ahir optimista: "Al Pallars, la línia ens ha donat molta vida i crec que s'ho repensaran".

Les dades indiquen que el 2011 uns 226.000 passatgers van utilitzar la línia Lleida - la Pobla de Segur. El percentatge d'ocupació dels combois va ser d'un 3,9%. Només es va superar en el tram que va fins a Balaguer, en què es va arribar al 8,3%. El cost del servei per cada viatger va ser de 46,9 euros, quan el preu màxim del bitllet és de 6,20 euros. Tot i la baixa rendibilitat, l'argument del territori per defensar la línia és "la seva funció social". Dimarts es programarà una reunió amb la Generalitat per decidir com queda definida a partir d'ara la mobilitat d'aquesta zona. El president del Consell del Pallars Jussà, Joan Ubach, defensa que, com a mínim, es mantinguin dos viatges per sentit i s'adapti l'horari dels autobusos per evitar solapaments, a més d'igualar-ne el preu. Ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va assegurar que es millorarà la connexió a través d'autobusos, proposta que a la Pobla de Segur es rebutja perquè és més cara per als usuaris i no permet descomptes per a la gent gran.

Si els canvis es confirmen, unes 30 persones de la Pobla que estudien a Lleida o Barcelona, no podrien utilitzar el tren els diumenges a la tarda per arribar als seus destins. "A aquesta hora sempre va ple", assegura un d'ells, Joan Llimiñana. També es perdrien activitats escolars que s'havien generat a través de la línia, comentava l'alcaldessa de les Avellanes, Carme Garrofé. A Àger, en canvi, no hi haurà gaire afectació pel fet que l'estació és a 8 quilòmetres del municipi. El PSC ha presentat mocions als ajuntaments afectats -a Lleida i Balaguer s'han aprovat- i el debat arribarà al Parlament, on ERC i ICV han fet arribar propostes de resolució a favor de la línia i l'estudi d'allargar-la fins a la Seu d'Urgell.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT