Publicitat
Publicitat

CONSUM

La Caixa, Bankia i el BBVA comencen a repartir targetes per a compres de fins a 20 €

Compri: tot a 19,90!

La Caixa, el BBVA i Bankia distribuiran a Madrid i Barcelona dos milions de targetes contactless, per pagar fins a 20 euros sense firma ni PIN. Els comerciants poden canviar les seves pautes.

Aquest diari. Una barra de pa. Un cafè. Pagar amb targeta un import inferior a 20 euros sense haver de firmar rebuts ni d'introduir cap PIN ja comença a ser possible a Barcelona i Madrid: és l'anomenat sistema contactless (sense contacte, en anglès). Gràcies a la tecnologia New Field Communication (NFC) només cal acostar la targeta al datàfon de l'establiment i el pagament es fa de manera automàtica. Éls avantatges per als usuaris, la rapidesa i la comoditat. Però els comerciants podrien canviar les seves pautes, amb ofertes de "tot a 19,90", com va passar amb els "tot a 100", per popularitzar el nou sistema.

A Barcelona La Caixa ja ha començat la distribució d'un milió de targetes per a pagaments ràpids sense contacte, la instal·lació de 500 caixers i la substitució de 15.000 datàfons repartits en comerços de la ciutat. A Madrid, el BBVA i Bankia també han posat en marxa el seu desplegament, amb el repartiment de targetes contactless a un milió de clients i la instal·lació de 7.000 nous terminals en botigues. Cada cop més la gent està acostumada a no portar diners en efectiu, per la qual cosa es preveu que aquest sistema (del qual ja s'han fet proves pilot a altres poblacions més petites, com Sitges) tingui bona acceptació.

A Barcelona La Caixa espera haver canviat almenys la meitat de les targetes abans que comenci el Mobile World Congress, el 27 de febrer, i avançar-se així a l'objectiu de Londres, que treballa perquè el sistema de pagament sense contacte estigui implantat a tota la ciutat a l'estiu, quan se celebraran els Jocs Olímpics.

Andrea Fiorentino, vicepresident de desenvolupament de mercat per a pagaments mòbils i sense contacte de Visa Europe, l'entitat col·laboradora de La Caixa, BBVA i Bankia en aquests projectes, explica que amb aquesta tecnologia "es vol obrir la porta a noves fórmules de pagament i permetre a les entitats financeres oferir als seus clients nous i millors serveis, i una manera ràpida, còmoda i segura de pagar als consumidors".

Manteniment de l'hegemonia

Tot i ser certs, aquests no són els únics motius. "Aquest desplegament de les entitats, amb un anunci gairebé simultani, s'ha de posar en context", explica Joan Ramis, director del departament d'operacions i innovació d'Esade. "Barcelona sempre ha estat un clúster d'innovació en banca i a Madrid el BBVA té un centre d'innovació de processos. Les entitats s'imiten".

Les entitats busquen generar valor per a consumidors i comerços, però els motius d'aquesta cursa no són únicament altruistes. També es persegueix mantenir l'hegemonia actual pel que fa als pagaments. Ara mateix Visa i algunes entitats estan en una posició dominant a Europa, però amb la introducció de nous mètodes, com la tecnologia NFC -que es pot aplicar a les targetes o als telèfons mòbils- la situació es pot capgirar. Ramis posa el següent exemple: "A Sud-àfrica tothom compra amb el telèfon mòbil, que han vinculat a la primera operadora de telefonia que va facilitar aquest tipus de pagament". Les entitats no volen que se'ls escapi aquesta part del pastís i per això han començat a posar-se les piles. Ara amb les targetes, perquè és el mètode més acceptat per la societat. Però potser a mig termini ho hauran de fer també amb els mòbils.

Un altre avantatge per a les entitats capdavanteres de la tecnologia contactless és aconseguir més quota de mercat. Segons Ramis "si tens un bar i veus que la gent no entra a prendre el cafè perquè no pot pagar amb targeta potser et planteges tenir un datàfon adaptat".

Pel que fa a l'impacte global sobre el consum, no sembla que el contactless comporti un augment de la despesa, i menys en aquests moments de recessió. El que sí que pot canviar són les pautes dels comerciants, que potser busquen noves fórmules de venda per aprofitar la introducció d'un nou sistema. Ramis explica que "igual que va existir l'època de les botigues «tot a 100», potser arriba el moment de les botigues de productes a 19,90".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT