Publicitat
Publicitat

REESTRUCTURACIONS

El grup Piaggio ho justifica per "racionalitzar" la producció a Europa

Derbi tanca la fàbrica de Martorelles per endur-se-la a Itàlia

Els llocs dels 200 treballadors de la planta de motocicletes perillen, en un moment molt complicat per la indústria, que viu altres situacions límit a empreses com Sharp a Sant Cugat o Iveco a Barcelona.

El grup italià Piaggio va fer pública ahir la temuda notícia: el trasllat de la producció de motocicletes de la fàbrica de Derbi a Martorelles cap a altres plantes italianes. Així consta a la memòria dels resultats 2010 de la companyia. El document dedica un breu paràgraf a explicar que el consell d'administració va donar el vistiplau a la reestructuració de l'activitat productiva que es fa a Catalunya. El trasllat de producció suposa el tancament de la planta catalana i la destrucció de més de 200 llocs de treball a Martorelles.

La direcció de Piaggio va justificar l'estratègia d'endur-se els vehicles per tal de "racionalitzar la producció del grup a Europa i garantir més eficiència i productivitat". A més, va afegir que això revertirà en més competitivitat dels productes Derbi al mercat espanyol.

No per esperada aquesta decisió va fer menys mal ahir a la plantilla. Fonts pròximes al comitè d'empresa van explicar a l'ARA que al vespre no havien tingut cap comunicat oficial per part de l'empresa sobre els seus plans. La fi de l'activitat productiva a Martorelles és un nou trist capítol per a la indústria de les dues rodes a Catalunya. En l'últim any i mig, ha passat de ser el referent del sector a l'Estat -concentrava el 90% del pes total de l'activitat estatal- a veure com en un any i mig l'activitat es reduïa dramàticament i es destruïen centenars de llocs de treball.

L'última a confirmar el tancament va ser Yamaha, que la setmana passada va anunciar la presentació d'un expedient de regulació d'ocupació (ERO) per acomiadar els 400 treballadors que té a la fàbrica de Palau-solità i Plegamans. Aquest tancament va provocar que totes les mirades se centressin en Derbi, que apareixia com l'últim gran fabricant de motos que quedava, però també amb un futur incert.

La intranquil·litat dels treballadors de Derbi havia arrencat el setembre de l'any passat, quan un alt directiu de la multinacional italiana va dir que la producció que es feia a Catalunya -des de la societat Nacional Motor SAU, ja completament absorbida per Piaggio- podria ser objecte d'un trasllat per donar feina a fàbriques italianes. La plantilla va demanar explicacions però ningú va desmentir mai que aquest fos l'objectiu final. Un mes més tard, Piaggio va endur-se cap a Itàlia l'àrea de R+D+I de Martorelles.

Reunions previstes

Des de llavors, la plantilla es va anar preparant per al pitjor. Segons explicaven a l'ARA fa uns dies fonts del comitè d'empresa, malgrat els moviments que estava fent el Govern, semblava que els passos de l'empresa conduïen "directament cap al tancament". Entre les pistes amb què comptaven hi havia els treballadors fixos discontinus que encara no havien estat cridats per incorporar-se a la feina com cada any quan s'acosta la primavera i l'inici de la temporada alta de producció.

El mes de març havia de portar notícies i desvelar el futur de diverses indústries importants a Catalunya. Derbi n'era una, però no l'única. Avui mateix hi ha prevista una reunió entre la direcció de Sharp a Sant Cugat del Vallès i els treballadors per conèixer quins són els plans que la multinacional japonesa té per a la planta catalana.

La cúpula de la multinacional japonesa va calmar parcialment fa unes setmanes el neguit de la plantilla assegurant que la seva intenció és mantenir operativa la fàbrica catalana, tot i que els televisors que actualment s'hi fan tenen els dies comptats. L'estratègia de Sharp a Catalunya passa per reorientar l'activitat a Sant Cugat cap a altres productes i aquests són els detalls que els representants dels treballadors volen començar a conèixer.

A les instal·lacions de la companyia hi treballen unes 330 persones, la meitat de les quals a l'àrea de producció, on hi ha vigent un expedient de regulació d'ocupació temporal per fer front a les minses comandes que arriben des de fa mesos. D'altra banda, els treballadors del fabricant de xassissos d'autobusos Iveco també temen pel seu futur a Barcelona. Des de fa un any els 160 treballadors de la planta viuen un ERO temporal que els ha fet passar moltes jornades a casa. "El problema és que no tenim producte i l'expedient acaba aquest mes", van explicar a l'ARA fonts pròximes a la plantilla, que van reconèixer que la situació que es viu a les plantes de Madrid i Valladolid és més optimista, amb una activitat més clara.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT