Publicitat
Publicitat

A FAVOR I EN CONTRA

Dues visions d'un mateix conflicte

Les preguntes

1.Per què esclata ara aquesta guerra contra les descàrregues?

2. Està a favor de les descàrregues gratuïtes?

3. Què passarà a partir d'ara?

Vicent Partal

Director de Vilaweb

1. D'una banda, el govern ha reaccionat amb represàlies als moviments de la xarxa contra la llei SOPA. De l'altra, hem de tenir en compte que aquest és un any electoral i als Estats Units les donacions econòmiques són bàsiques per afrontar la campanya. La indústria de Hollywood aporta molts fons al Partit Demòcrata. I els executius de la indústria del cinema han amenaçat Barack Obama de no pagar. El finançament de la campanya d'Obama és la clau per entendre-ho tot.

2. No es defensen els drets dels creadors -i jo en sóc un- a base d'atacar tot el que es mou. Aquesta acció contra Megaupload és un error. La defensa dels drets intel·lectuals s'ha de fer d'una altra manera. L'error de la indústria és voler mantenir el mateix model de finançament que abans d'internet. El negoci de la música, per exemple, ja ha canviat.

3. El febrer del 1996, el president Clinton ja va proclamar una llei semblant a la SOPA. Totes les webs del món vam reaccionar posant-nos en negre. Quinze anys després, tornaran a fracassar. El que han fet és una barbaritat, els diners ho expliquen tot. Saben que això no s'atura amb repressió.


Antoni Maria Piqué

Analista de mitjans 

1. Perquè la crisi és molt greu. En aquestes condicions, recuperar quota de mercat és clau per a la indústria formal .

2. No, amb matisos. La primera causa del fenomen són els preus desorbitats dels béns de consum cultural. La cadena de valor d'aquesta indústria està sobrecarregada d'intermediaris que, amb la tecnologia i els processos d'avui, només fan nosa. Si la indústria cultural no s'adapta, les descàrregues seguiran. Però també són molt injustos els negocis muntats al voltant de les descàrregues. S'aprofiten de les necessitats del públic i tampoc no beneficien els creadors.

3. La tecnologia no s'atura i el consum cultural tampoc. Res és com era! Cal una reestructuració a fons del model de negoci del sector de la creació cultural, del tram que va entre l'obra i el consumidor. És més un problema tecnològic que jurídic o d'ordre públic: cap regulació aturarà les descàrregues si ens compensen més que comprar l'original i és alt el risc que aturi la innovació i faciliti la censura. Ens convé també restaurar una millor civilitat en el mercat -portar-se bé- i parlo tant dels marges del 70% com de les descàrregues indiscriminades.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT