Publicitat
Publicitat

Estratègia per sortir de l'UVI

Els efectes del gran desastre del Japó, i en especial les dificultats que tenen els fabricants, traspassen les fronteres del país. No obstant, el Japó comença a demostrar el seu potencial perquè segons Tokyo Shoko Research, LTD, el 33,8% de les empreses que van haver de parar (220 d'un total de 652) ja han anunciat la represa parcial o total de les seves produccions o serveis.

Al Japó, són freqüents els desastres naturals. D'aquesta realitat, els japonesos n'han après i disposen de plans per fer front a situacions de crisi, cosa que, afegida a la diligència del personal, fa possible que la recuperació sigui mes ràpida. Un exemple. Poques hores després del terratrèmol, Nissan ja havia reunit a Yokohama les 100 persones del comitè coordinador de mesures contra desastres i el dia 23 de març, després de dies d'aturades, l'empresa anunciava que reiniciava progressivament l'activitat per subministrar producció al país i també a l'estranger amb l'única excepció de la planta d'Iwaki, a Fukushima.

Ara bé, de cara a la rehabilitació, hi ha un aspecte crucial a tenir en compte que és l'abastiment d'energia. En el cas del gran terratrèmol de Hanshin, el 1995, la situació es va poder redreçar relativament de pressa. Aquest cas no té a veure amb la situació actual, en què el Japó s'enfronta a una radical i inesperada escassetat d'electricitat que ha obligat les empreses a adoptar sistemes de treball que facin compatible l'activitat amb la disponibilitat de subministrament. Això equival no només a implantar sistemes de treball diferents, sinó també a aplicar horaris irregulars.

En aquest sentit, el govern ha posat en marxa una campanya orientada a estalviar durant l'estiu un 25% de l'electricitat (un 25% les empreses grans, un 20% les petites i mitjanes, i entre un 15% i un 20% de reducció en el consum domèstic). Així, les grans empreses estaran obligades per llei a complir les normes d'estalvi energètic.

Això afectarà també el sector de l'automòbil, mencionat abans, que haurà de presentar el seu pla d'acció. La primera idea que es va considerar, la d'establir torns durant els dies feiners i concentrar la producció, ja s'ha descartat en veure que alguns proveïdors no poden seguir el mateix ritme que els seus clients; així que es busquen alternatives.

Les mesures són diverses. Algunes empreses utilitzen generadors privats i n'hi ha d'altres que estableixen horaris de nit o de festius, traslladen les oficines a les zones d'Osaka o es posen en contacte amb fàbriques alternatives. Amb l'objectiu d'estalviar electricitat, n'hi ha que consideren organitzar un nou sistema de vacances provisional, cosa que permetria arribar al 30% de reducció.

Ara és el moment de canviar tot el que calgui per començar de nou. Yasuhide Yajima, el cap d'economia del Nissei Kiso Research Institute, adverteix que si no es fa així, el Japó pot quedar buit d'empreses que ja tenen fàbriques a altres països asiàtics on podrien traslladar la seva producció. És necessari començar a distribuir productes de manera immediata utilitzant els propis estocs i aprofitar al màxim la capacitat de producció. El dinamisme i la rapidesa són crucials per aconseguir que les mesures siguin efectives, ja que aquest cop la recuperació no serà fàcil.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT