INSPECCIÓ TÈCNICA DE VEHICLES
Crònica 19/03/2011

Fecavem porta el Govern als tribunals per les ITV

La Federació Catalana de Venedors de Vehicles a Motor (Fecavem) ha impugnat davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya la reordenació del negoci de les inspeccions de vehicles.

Ignasi Pujol
3 min
L'estació d'ITV del carrer Diputació de Barcelona està gestionada per Applus+, però passarà a mans del grup Preven Control com a conseqüència de la nova llei.

Barcelona.Nou contratemps judicial per a la conselleria d'Empresa i Ocupació, dirigida pel conseller Francesc Xavier Mena. I torna a ser un problema heretat de l'anterior govern. La Federació Catalana de Venedors de Vehicles a Motor (Fecavem) ha obert un contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) per la política de la Generalitat en l'àmbit de les inspeccions tècniques de vehicles (ITV).

"El que pretenem és que els concessionaris, que ara tenen incompatibilitat per portar a terme la inspecció de vehicles, hi estiguin autoritzats", van explicar a l'ARA fonts de Fecavem, l'associació que agrupa el Gremi de Venedors de Vehicles a Motor de Barcelona, Astave (Tarragona), Corve (Girona) i l'Associació Provincial d'Empreses d'Automoció de Lleida. El president de Fecavem és l'empresari Jaume Roura, president del Gremi de Venedors de Vehicles a Motor de Barcelona.

El de Fecavem no és l'únic contenciós que té la Generalitat al TSJC en relació amb les ITV. L'empresa OCA ITV, propietat de Ramon Fajula, va impugnar l'any passat la nova llei de seguretat industrial de Catalunya aprovada pel tripartit.

Noves estacions

El grup Certio ITV, operador sorgit de l'escissió parcial d'Applus+, també va portar al TSJC l'adjudicació de les noves estacions d'inspecció tècnica de vehicles que va anunciar el Govern l'octubre passat. Igual que amb OCA, el cas de Certio depèn de la secció cinquena de la sala contenciosa administrativa del TSJC.

El procés de reconfiguració del mapa de les ITV a Catalunya, impulsat per Josep Huguet, exconseller d'Innovació, Universitats i Empresa, va estar envoltat d'una certa polèmica per l'hermetisme del procés. CiU va acusar l'executiu català de fer un "vestit a mida" d'Applus+, el principal grup del sector.

La raó de ser de la reforma era acabar amb l'oligopoli dels grups Applus+ i Rvsa ITV -propietat de Preven Control- en el negoci de la inspecció tècnica de vehicles i d'ECA -propietat de Bureau Veritas- i Icict -en mans de TUV Rheinland Ibérica- en el mercat català de la certificació industrial. Per això es va elaborar la nova llei de seguretat industrial, ideada per incrementar la capacitat d'elecció dels usuaris, millorar la cobertura territorial i reduir les tarifes. La nova llei estableix que cap operador pot tenir una quota de mercat de més del 50%. Abans del concurs de les ITV, l'empresa Applus+ tenia un 80% i Rvsa el 20% restant. Certio va començar a operar el juliol passat amb una xarxa de deu estacions que es van escindir d'Applus+ per adaptar-se a la nova llei. El negoci de les ITV mou 60 milions d'euros l'any.

La llei donava per acabat el conflicte iniciat l'any 2004 quan el tripartit va revocar la pròrroga de concessions que havia decretat l'anterior govern de CiU. Des d'aquell moment les empreses del sector operaven amb una habilitació temporal. El nou marc legislatiu suposava passar del model concessional al d'autoritzacions administratives.

El tripartit va decidir treure a concurs dotze noves estacions d'ITV, que es dividirien en quatre lots de tres estacions cadascun. A l'octubre es van adjudicar dos lots; els beneficiaris van ser els grups Itevelesa i Atisae, ambdós amb seu a Madrid. D'aquesta manera el mercat passava a estar repartit entre Applus+ (amb 26 estacions i una quota d'un 54,5%), Certio (10), Rvsa (8), Itevelesa (3) i Atisae (3). En van quedar fora grups com FCC, OCA, Addient, SGS, Dekra i Rvsa.

En paral·lel, el Govern va donar entrada a quatre noves empreses al negoci d'inspecció industrial: Atisae, Applus+, Qualiconsult Industrial i SGS.

El TSJC acaba de suspendre de forma cautelar la delimitació de les zones de desenvolupament prioritari (ZDP) de l'energia eòlica a Catalunya elaborada per l'anterior conselleria d'Economia. El concurs de les ZDP afecta una inversió de prop de 1.500 milions. La decisió judicial respon a la reclamació de dues entitats ecologistes locals.

stats