Publicitat
Publicitat

RECONEIXEMENT DE DÈFICIT

La ministra assumeix la factura d'infraestructures ferroviàries però no concreta cap calendari

Foment admet per primer cop que deu 5.748 milions en inversions

La factura pendent de Foment amb Catalunya en infraestructures ferroviàries s'eleva als 5.748 milions. Ho reconeix la ministra Pastor, que no concreta dates per complir els compromisos assolits.

Deixar enrere les grans promeses d'inversions i assumir el problema de les infraestructures ferroviàries a Catalunya pas a pas prioritzant les millores en seguretat. Això sí, des de l'austeritat. Aquesta és la gran promesa que va defensar ahir, sense entrar a concretar dates o pressupostos, la ministra de Foment, Ana Pastor, en la que va ser la seva primera visita a Barcelona. Pastor va reconèixer que, fruit de les iniciatives aprovades pel govern anterior, el seu ministeri deu a Catalunya 5.748,5 milions d'euros, que s'han d'invertir en projectes tan bàsics com les millores a Rodalies -dels 4.000 milions pactats per invertir entre el 2008 i el 2015, només n'han arribat 350- o en l'estació de la Sagrera, on dels 702 milions compromesos només se n'han pagat 45.

La ministra ha posat l'etiqueta de prioritaris a Rodalies, el ferrocarril i les infraestructures catalanes. El primer, segons destaca, és: "Dir la veritat. Parlar dels fets que podem assumir i no de grans inversions que no s'arribaran a fer", en una al·lusió clara al modus operandi del govern anterior. Però de moment no concreta full de ruta. El que sí que s'ha reactivat, en canvi, són els contactes entre Renfe i Adif i la Generalitat -s'han previst reunions per al 23 de febrer i el 9 de març-, per prioritzar necessitats i abordar el tema de les millores en seguretat.

Els tres accidents que han sacsejat la xarxa de Rodalies les últimes tres setmanes han motivat la visita de la de la ministra, que va escoltar ahir les reclamacions tant de l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, com del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, per l'oblit estatal de les infraestructures catalanes. En la seva visita, Pastor va fixar les millores en seguretat com a prioritàries, perquè "no hi ha res pitjor que mirar cap a un altre costat quan hi ha un problema". Per això es donarà prioritat a la partida de 510 milions d'euros que el pla de Rodalies recull en matèria de millora de la infraestructura existent: túnel, nova senyalització i millores en el subministrament, fonamentalment.

Un capítol que, segons Recoder, fins ara només s'ha executat en un 12%. En aquesta línia, Pastor també va anunciar un curs de formació per al personal per evitar els errors humans com a causa dels accidents.

El conseller, que va acompanyar Pastor en tren en una visita al centre de control de l'estació del Clot i a les obres de la Sagrera, va reconèixer que la presència de la ministra a la ciutat després de la successió d'accidents és "un canvi d'actitud" i va aplaudir també que el nou govern reconegui els dèficits d'inversió a Catalunya. "Són unes xifres més similars a les nostres que les que reconeixia l'anterior equip", va afirmar. A l'hora de prioritzar projectes, Recoder va destacar, a banda de les millores en la xarxa de Rodalies, la importància dels accessos ferroviaris i viaris al port de Barcelona, la concessió ferroviària de la T1 del Prat i la connexió en amplada internacional del port de Tarragona.

Oficina tècnica

A més, en la reunió que es va fer a primera hora amb els presidents de Renfe i Adif, mentre la ministra estava reunida amb Trias, el Govern va insistir en la conveniència d'una oficina tècnica específica a Catalunya que s'encarregui del seguiment de les obres públiques previstes amb finançament estatal i que compti amb interlocutors de l'Estat i la Generalitat.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT