Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

El ministeri atura el 72% de les inversions previstes a les carreteres catalanes des del 2006

Foment congela obres promeses

Obres aturades i projectes sense licitar des de fa 5 anys. És el retrat de les inversions de Foment a les carreteres catalanes. El ministeri ha aturat tres quartes parts de la inversió prevista des del 2006.

Quan fa sis anys el ministeri de Foment i l'aleshores departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat signaven el protocol de les obres que l'Estat havia d'executar a les carreteres catalanes en el període 2006-2012, ningú s'imaginava que avui, al tram final del termini, només s'haurien acabat un 10% dels projectes i que gairebé el 72% de les inversions programades en aquell document estarien guardades en un calaix. No hi ha ajudat el context d'austeritat pressupostària. Dels 2.510 milions d'euros previstos en el protocol, només se n'han licitat 707 milions, un 28%. Malgrat la petició de l'ARA, Foment no ha valorat aquests endarreriments. Les conseqüències dels retards són carreteres a mig construir i projectes ajornats.

El desdoblament de la N-II a Girona

És l'incompliment més flagrant. Al tram sud estan aturades des de fa dos anys les obres entre Sils i Caldes de Malavella, mentre que entre Maçanet de la Selva i Sils no s'hi treballa des del 2008. Menys sort té el tram de la N-II entre Tordera i Maçanet de la Selva, que ni tan sols s'ha licitat. Al nord de Girona, entre Medinyà i Orriols, Foment no pensa reiniciar les obres i ja preveu, fins i tot, retornar els terrenys expropiats als propietaris. De la resta del traçat fins a Agullana i la Jonquera, el ministeri assegura des de fa anys que s'estan redactant els projectes, que encara ningú ha vist. A Girona tampoc se sap res del túnel de Toses de l'eix pirinenc, ni tampoc de l'autovia entre Besalú i Figueres.

Dos anys esperant l'autovia A-14 a Lleida

El tram entre Lleida i Rosselló de l'autovia A-14 es va adjudicar l'any 2009 i des de llavors no s'ha fet cap moviment més en aquest vial, malgrat que es considera prioritari com a accés a l'aeroport d'Alguaire. Tampoc hi ha notícies del compromís adquirit amb el condicionament de la N-230 a la Vall d'Aran per millorar-ne la seguretat. A l'autovia A-22 entre Lleida i Osca s'està executant la variant d'Almacelles, però a un ritme lent, com passa a la carretera de la Seu d'Urgell a Andorra.

Tres obres aturades a la xarxa de Tarragona

Són l'autovia A-27, entre Valls i Montblanc, la variant de l'Aldea i l'autovia entre l'Hospitalet de l'Infant i Vandellòs. En aquest últim cas, les obres es van acabar fa dos anys però l'autovia mai ha pogut entrar en servei per deficiències en un talús. Fa pocs mesos es va començar a treballar en la seva millora. A Tarragona, Foment està executant, fora de termini, els trams Tarragona-el Morell, el Morell-Valls i la variant de Valls de l'A-27, i l'autovia T-11 entre Tarragona i Reus.

L'oblit de Barcelona i del Quart Cinturó

El tram del Quart Cinturó entre Olesa i Viladecavalls segueix amb les obres aturades i sense previsió de reinici, mentre que entre Terrassa i Granollers ni tan sols s'ha redactat el projecte constructiu, o almenys no li consta al departament de Territori i Sostenibilitat. Un altre compromís que espera és el del vial d'accés de camions al port de Barcelona, les obres del qual tampoc han estat licitades. Fora del protocol 2006-2012, la construcció de la variant de Vallirana de la N-340 està aturada perquè s'ha esgotat la partida d'aquest any.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT