AEROPORTS
Crònica 07/02/2012

Foment podria reprendre la privatització del Prat en 6 mesos

Ignasi Pujol
2 min
Interior de la terminal T1 de l'aeroport del Prat.

BARCELONA.La ministra de Foment, Ana Pastor, podria tornar a plantejar la privatització de la gestió dels aeroports del Prat i Barajas en un termini de sis mesos. Així ho explicava ahir el rotatiu britànic Financial Times , citant fonts de la banca.

Pastor va suspendre el concurs de Barcelona i Madrid el 23 de gener, vuit dies abans de la data límit per presentar-hi ofertes. Un total de set consorcis (entre els quals figuraven operadors com Aéroports de Paris, Changi, Ferrovial i Abertis) s'havien prequalificat per presentar la candidatura vinculant.

La titular de Foment va argumentar que "les condicions de mercat són desfavorables perquè el preu i les ofertes serien baixes, es deterioraria la imatge d'Aena i els seus actius perdrien valor".

Les restriccions dels mercats van fer que els mateixos consorcis amenacessin de no presentar-se al concurs, donades les elevades pretensions financeres del govern espanyol. El concurs del Prat exigia un pagament inicial per part de l'adjudicatari de 1.600 milions d'euros i el nou gestor de Barajas havia d'abonar 3.700 milions. A més, els concessionaris havien de pagar cada any a Aena el 20% de la facturació de cada instal·lació durant els vint anys del contracte.

El ministeri de Foment no va ni confirmar ni desmentir ahir aquesta informació. El fet és que Pastor va deixar en paper mullat el model aeroportuari impulsat pel seu antecessor, José Blanco, que incloïa la privatització dels dos aeroports i la venda del 49% d'Aena.

De les paraules de la ministra -"Aena és de tots i val més que la suma del conjunt de les parts", va dir Pastor- se'n va desprendre una voluntat recentralitzadora pel que fa a la gestió aeroportuària, la qual cosa va provocar les crítiques de les administracions i institucions catalanes.

Venda de l'aigua i el metro

El Financial Times anunciava en la mateixa informació els plans de la Comunitat de Madrid de privatitzar l'empresa pública Canal Isabel II i el metro de la capital espanyola.

La presidenta de la Comunitat, Esperanza Aguirre, va replicar ahir que "el Canal Isabel II sí, la resta no". Madrid ja va posar sobre la taula la privatització parcial del Canal Isabel II, encarregat des del 1851 de la gestió del cicle integral de l'aigua a la Comunitat de Madrid, a finals del 2008. Segons el FT , el concurs de l'empresa madrilenya d'aigua es podria resoldre a l'estiu. El 49% del grup, el percentatge màxim que es posaria a la venda, està valorat en prop de 3.300 milions d'euros. Entre els grups que han mostrat interès per aquest procés hi ha Aigües de Barcelona (Agbar), ACS, FCC i Acciona. El BBVA, Rothschild i Cuatrecasas estan dissenyant l'operació.

La privatització parcial del metro de Madrid seria una mesura per reduir l'elevat deute de l'ajuntament de la capital de l'Estat.

stats